Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lastbilen
Har sneglat mer och mer på V60 senaste tiden och undrar om det är nån man verkligen bör ha...eller nåt annat man bör undvika?

Provkörde en för första gången idag. En aut. D3 12:a.
Summum utrustad och tyckte den var riktigt skön.

Har innan känt att R-Design är något av en krav, även aut. Vad anser ni själva?
Tycker att R-paktet lyfter utseendet rejält. Det väcker mitt ha begär, annars känns det lite mer som en "vanlig" bil.
Men, det verkar som det stryker många färgalternativ. Både på in och utsidan, nån som vet hur det ligger till?

Är väl inte jätteallergisk mot varken den röda lacken eller de svarta skinnet, men det finns nog andra jag skulle föredra.

Har en budget runt 200k. Kanske lite mer för den perfekta bilen... :P
Faceliten var inga större tekniska förändringar?
Hur är skatten på diselmotorerna?

Var 10 år sedan min 850R, dags att hitta hem :mrgreen:
Användarvisningsbild
av hållundan
Spoiler »
Körde en "passion red"/svart skinn MY12 D2 R-design i 3 år och ~5200 mil (kommer säkert ut på försäljning hos en VCC-handlare inom kort) och jag tycker personligen att bilen som sådan var väldigt trevlig. Däremot kommer jag aldrig själv, eller egentligen aldrig rekommendera någon att köra en D2a. Någonsin. Maken till trött (och emellanåt trafikfarlig) maskin får man leta efter. Med mitt normala körschema kom jag dessutom aldrig ner i någon vettig förbrukning pga mycket kö-/och stadskörning. Snittade väl ~0,65 ungefär uppmätt vid pump med 18" Ixion. På vinterhjulen kom jag ner något, men kompenserade upp detta p.g.a. rätt hög användning av dieselvärmaren.

Men som bil i övrigt var R-design mycket trevlig, både utseendemässigt och chassiemässigt. Däremot blev den dock rätt trång i slutet när andra barnet kom och bytet till XC70 var tvunget. Helt enkelt för litet bagageutrymme för min del med barnvagn och bröte.

Med facelift blev ju bilen (i standardutförande) trevligare, både interiört (främst mätare/innerbelysning) och exteriört. Men som sagt, men R-design tycker jag ändå att pre-facelift stod sig bra utseendemässigt.

Edit: För att sätta lite + och - kommer några snabba här:

+ Trevligt chassie, kul att svänga med.
+ Trevligt utseende tack vare R-design.
+ Förhållandevis bekymmersfri. Generellt sätt.
- Hade extremt dåligt flyt med skramlande dörrpaneler. Bytte nog 6-7 st. paneler på garanti p.g.a. gnissel och gnek vid musikspelning.
- Gnekande kopplingspedal. Åtgärdades på garanti.
- Hög förbrukning på D2/trött motor.
- För liten för min del.
- Med sportstolar/skinn slets vänstersida av ryggstödet onormalt snabbt p.g.a. rätt trångt i-och ursteg.

Finns säkert fler punkter, men kommer inte på så mycket mer just nu.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: citera inte hela föregående inlägg, tryck besvara istället
av Lastbilen
hållundan skrev:
Spoiler »
Körde en "passion red"/svart skinn MY12 D2 R-design i 3 år och ~5200 mil (kommer säkert ut på försäljning hos en VCC-handlare inom kort) och jag tycker personligen att bilen som sådan var väldigt trevlig. Däremot kommer jag aldrig själv, eller egentligen aldrig rekommendera någon att köra en D2a. Någonsin. Maken till trött (och emellanåt trafikfarlig) maskin får man leta efter. Med mitt normala körschema kom jag dessutom aldrig ner i någon vettig förbrukning pga mycket kö-/och stadskörning. Snittade väl ~0,65 ungefär uppmätt vid pump med 18" Ixion. På vinterhjulen kom jag ner något, men kompenserade upp detta p.g.a. rätt hög användning av dieselvärmaren.

Men som bil i övrigt var R-design mycket trevlig, både utseendemässigt och chassiemässigt. Däremot blev den dock rätt trång i slutet när andra barnet kom och bytet till XC70 var tvunget. Helt enkelt för litet bagageutrymme för min del med barnvagn och bröte.

Med facelift blev ju bilen (i standardutförande) trevligare, både interiört (främst mätare/innerbelysning) och exteriört. Men som sagt, men R-design tycker jag ändå att pre-facelift stod sig bra utseendemässigt.

Edit: För att sätta lite + och - kommer några snabba här:

+ Trevligt chassie, kul att svänga med.
+ Trevligt utseende tack vare R-design.
+ Förhållandevis bekymmersfri. Generellt sätt.
- Hade extremt dåligt flyt med skramlande dörrpaneler. Bytte nog 6-7 st. paneler på garanti p.g.a. gnissel och gnek vid musikspelning.
- Gnekande kopplingspedal. Åtgärdades på garanti.
- Hög förbrukning på D2/trött motor.
- För liten för min del.
- Med sportstolar/skinn slets vänstersida av ryggstödet onormalt snabbt p.g.a. rätt trångt i-och ursteg.

Finns säkert fler punkter, men kommer inte på så mycket mer just nu.
Tack för tipsen!

Testkörde en D3 aut. och den tyckte jag gick bra. Men vill inte ha nån "slöare".
Har det varit några problem med V60:n än som man ska kolla upp? Har nog inte sett något när jag kikat runt på olika sidor.

Håller med om att den ser klart bättre ut från 2014 i originalutförande, men med r-design paketet så känns det inte som att det gör en sån stor skillnad ändå.

Än är familjen ganska liten :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Absolut R-Design på äldre V60.

Min D4 går fint. Tycker effekten är rätt lagom faktiskt. Kul såklart när det rör på sig (kört V70R steg 3 i 8år)
Billig i skatt (när det är dags att betala) och billig i försäkring. Skatten höjdes i år till ca 1500kr. 2017 ska ja börja betala. Kul ändå att köra en miljöbil.
En manuell D5 hade varit perfekt :wink:

Långt mellan byten är en större ri[…]

Bakre ljuddämpare hål

Jag inte sett sådana hål på n&ar[…]

B230F går fett

Okej, då får jag kolla närmare p&[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]