Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Selast
På väg upp till fjällen för sportlov förra veckan med barnen, och deras telefoner och iPads på laddning, upphörde plötsligt cigg uttagen i mittkonsolen att leverera ström. Väl framme kunde jag till slut härleda felet till att säkring nr 22 löst ut, enligt vad jag förstår säkrar den bara cigguttagen i mittkonsollen. Bilens USB uttag fungerade hela tiden när cigguttagen var strömlösa så det är uppenbarligen säkrat på något annat sätt. Vad jag inte förstår är att säkringen är på 15A och jag har svårt att föreställa mig att en telefon och en iPad kan ha dragit så mycket ström även om dom är helt tomma. Varför tror ni att säkringen gick? Med tanke på hur en ciggkontakt ser ut har jag svårt att föreställa mig hur någon, även ett barn, lyckas sätt i den så snett att det blir kortslutning.
av Malmstroem
15A ger ett max uttag på 180 W.

Jag har också svårt att se att en telefon och iPad skulle behöva det -- men eventuellt kan startströmmen komma upp dit. Har du flera telefoner och iPads på laddning samtidigt så närmar du dig nog 180 W.

Om du har köpt laddaren du stoppar i cigguttaget från Ebay eller liknande så skulle jag fundera på att byta ut den. I alla fall om du får byta säkringen igen.
Användarvisningsbild
av Selast
Tack för snabba svar! Den ena laddaren är en Belkin miniplugg (cigg till USB) som köpts på Elgiganten och den andra är en iPhoneciggladdare från Phonehouse, tror jag, inte ebay i alla fall. Jag får hålla koll på om det händer igen antar jag.
Användarvisningsbild
av EjS
Selast skrev:På väg upp till fjällen för sportlov förra veckan med barnen, och deras telefoner och iPads på laddning, upphörde plötsligt cigg uttagen i mittkonsolen att leverera ström. Väl framme kunde jag till slut härleda felet till att säkring nr 22 löst ut, enligt vad jag förstår säkrar den bara cigguttagen i mittkonsollen. Bilens USB uttag fungerade hela tiden när cigguttagen var strömlösa så det är uppenbarligen säkrat på något annat sätt. Vad jag inte förstår är att säkringen är på 15A och jag har svårt att föreställa mig att en telefon och en iPad kan ha dragit så mycket ström även om dom är helt tomma. Varför tror ni att säkringen gick? Med tanke på hur en ciggkontakt ser ut har jag svårt att föreställa mig hur någon, även ett barn, lyckas sätt i den så snett att det blir kortslutning.
Det har hänt för mig med bara en telefon på laddning.

Det tog sin tid att hitta säkring iom manualen var på tyska!
Utslagsbegränsare

Tjena gott folk! En fråga bara till det goda[…]

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]