Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Hur vet man, eller kan kontrollera om man har utslagsbegränsare? Jag köpte min bil begagnad med Njordfälgar (17 tum och 235 breda), och tycker att svängradien är väldigt stor. Vet inte om den var levererad med dessa fälgar. När jag ska in i en parkeringsficka får jag nästan alltid "justera" för att komma rätt i rutan. Upplever detta som lite irriterande.

Någon som vet hur man ser/kan kontrollera om har utslagsbegränsare? Går det att ta bort denna?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Någon som kan ge en liten hint om var man ska leta?
Om jag har utslagsbegränsare så funderar jag på allvar att se vad som händer om man plockar bort den. Jag kommer INTE att lägga någon skuld på någon om det skulle gå åt helvete, vilket jag heller inte tänker låta det göra. :D
I mitt garage finns det väldigt gått om verktyg som behöver skruva på mina bilar.
av nadderf
Sitter väl isf på länkarmarna, gummerad och skruvad, borde synas/kännas. Men känns dumt att ta bort, bättre att ha kvar än att däcken börjar ta i och dom finns säkert där av en anledning :) kanske finns olika storlekar, kollat med Volvo?
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Det sitter en arm ute vid hjulet som ska möta utslagsbegränsaren så kolla var den hamnar.
av Schmoyoho
Utslagsbegränsare borde väl påverka antalet rattvarv som krävs för fullt utslag. Standardsiffran för en V60 T3 -12 är 2,71 varv mellan fulla utslag dvs 1,35 varv åt vardera håll.

Edit: taget härifrån: https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications men blev osäker på om man kan tänka så iom en annan bil som jag vet med mig tillåter /exakt/ 1,5 rattvarv åt vardera håll har siffran 2,8 <=> 1,4 varv åt vardera håll. Någon annan här kanske vet bättre...
av VXC70
Utslagsbegränsare på v60 sitter på inre styrstaget. levereras från fabrik om 18tums hjul är valt från fabrik.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
VXC70 skrev:Utslagsbegränsare på v60 sitter på inre styrstaget. levereras från fabrik om 18tums hjul är valt från fabrik.
Så om bilen är levererad med 17 tums hjul så borde det inte vara någon utslagsbegränsare monterad. Jag ska räkna rattvarven nästa gång.

Jag var inne och kollade på länken från Schmoyoho: https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications

och där såg jag även detta: Vänddiam. m. trottoarkant 11.3m. Det är ganska mycket, tycker jag. Kanske därför som jag upplever att det är svårt att få bilen på plats, utan att behöva backa en gång. Får väl ta och börja parkera på lätta ställen. :lol:
Framvagnsinställning själv

Jag har försökt att göra en framvag[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]