Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zanders
Hej! Har lite problem som rubriken säger och det gäller en s60 my15. Hämtade den i slutat av januari och när jag tvättade den för första gången i maskintvätt ( :oops: ) så blev det några droppar i bakkant av takluckan och jag kände även att jag fick stänk på mig. Jag ringde volvo och dem sa att självklart ska det inte vara så och jag fick lämna in den i måndags. När jag hämtade den så sa dem att den va felinställd och att dem nu har justerat detta. Idag stod den ute parkerad i regnat och det är betydligt fler droppar bak och dessutom är det droppar fram nu också. Innan så läckte den ingenting från regnet utan endast tvätten. Han sa även att det finns kanaler där som ska leda undan vatten som kommer in. Är det någon annan som har haft liknande problem och isf även fått det löst?

Bilden är tagen på framkant av takluckan, bakkant ser likadan ut.
Bild
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kan det var samma problem som detta tro? http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... lit=vatten

Har inte hunnit kolla så noga så ha överseende med svaret.
Användarvisningsbild
av Zanders
Nä det är det nog inte. Den tråden gäller panoramatak och jag har bara en vanlig taklucka. Känns som att det kan vara listen som inte tätar som den ska. Men den läcker ju mer nu när dem har "justerat" den så den kanske va lite felinställd från början men nu är den ännu värre..?
Användarvisningsbild
av Perra83
Har inte sett en droppe på insidan av min lucka och då är jag ganska duktig på att spola med högtryckstvätten och bilen står ute i regn och rusk.
Användarvisningsbild
av Kite
Inte märkt av något på min V60 heller än men har inte heller kollat noga efter ex tvätt. Ska titta lite extra nästa gång.
av skalman0
Jag hade samma problem på min S60 -11, hade inne bilen ett flertal gånger för "felinställd taklucka" men problemet återstod. Hade dock aldrig problem i framkant, bara i bakkant. Testade torka av listen och på med listskydd och de blev bättre men dock inte helt tätt.
Hoppas problemet löser sig för dig! :-)-)
Användarvisningsbild
av Zanders
Nu har den varit inne igen och fått listen bytt samt en ny justering. Nu ser inställningen på luckan mer vettig ut. Får väl se vad som händer nästa gång det regnar, är det tätt då men fortsätter läcka när man tvättar så får det väl vara så. Finns ju kanaler som leder undan vattnet och det är ju "ok" enligt Volvo att det kommer in några droppar..
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ju f-n inte ok att det kommer in några droppar, det skulle jag aldrig acceptera.
Användarvisningsbild
av Zanders
MartinS skrev:Det är ju f-n inte ok att det kommer in några droppar, det skulle jag aldrig acceptera.
Jag tycker inte det heller. Hur mycket kommer det in om några år när listen har varit utsatt för slitage osv när den läcker redan nu? Nu regnar det ju lite idag så jag får väl se om det är några droppar som kommer in. Men vad ska man göra annars? Den har varit inne två ggr nu och dem säger att det är ok?
Användarvisningsbild
av MartinS
Ta kontakt med Volvo centralt och fråga dom om de anser det ok att bilen läcker in vatten, för det anser din verkstad, det tror jag knappast de kommer tycka. Förklara vad du gjort och att verkstaden inte lyckas laga bilen.

Jag tror det är någon form av konstruktionsfel, du verkar inte va den första, och det skall inte läcka in vatten för att luckan inte är korrekt justerad eller pga en list som är sliten, det skall avrinningskanalerna ta hand om.

Istället för polering och lackskydd va[…]

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Fick pris på byte av batteri för total[…]