Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Viktor89
Hej!
Jag undrar om det är någon som har bra koll på privatleasing jämfört med billån?
Oftast leasar men väl helt nya bilar men jag kollade upp en begagnad XC60 -14 där det gick att leasa.
Den hade rullat ca 4400 mil och försäljningspriset var 369000:-
Vart kan en leasingkostnad hamna där tro?

Någon som har erfarenhet av leasing och kan ge några för och nackdelar jämfört med billån?
Användarvisningsbild
av crumpets
Leasing är bara ett billån där du inte kan göra avdrag för räntan. Den enda anledningen som finns att leasa är om man är rädd att man får ett otroligt uselt andrahandsvärde på den. Du betalar ju motsvarande en amortering på halva bilen på tre år generellt sett, vilket gör att den enda gången du vinner på det är om du själv hade sålt den för MINDRE än halva priset. Vilket nästan aldrig är fallet.
Leasa om du har 0kr kontant idag men en bra inkomst. Har du de minst 20%:en, KÖP.
av Viktor89
Okej! I nuläget betalar jag ca 4200:- för den bilen jag har nu inkl försäkring.
Kan tänka mig lägga nåt liknande eller något mer men misstänker att de kommer kosta dessto mer.
Vet du hur dom beräknar månadskostnaden? Den bil jag kollat upp har ju ändå gått 4400 mil. Brukar man inte oftast leasa helt nya bilar? I nuläget har jag inte kontantinsatsen som krävs för en bil på 300000:-.
När jag först får svar på månadskostnaden av säljaren får jag börja väga för o nackdelar.
av Linqid
Privatleasing kommer ju mer och mer nu och kan, om erbjudandet är vasst, vara en lika bra affär som att köpa. Jag skulle dock vilja påstå att det främst gäller något mindre bilar som är i en lägre prisklass än en XC60. Månadskostnaden tickar snabbt uppåt när priset stiger.

Vi nappade på BMW:s kampanj där man fick en 116i med Advantage-pkt, M-pkt och 18"-fälgar för 2 995 kr/mån inkl service och försäkring i tre år. Visserligen max 1 000 mil per år, men då det främst är ynglingen i familjen som rattar den bilen rullar den inte särskilt mycket. Jag är tveksam till om det hade blivit billigare att köpa den kontant i detta fallet, när vi räknande blev totalkostnaden på tre år ungefär samma. Pengar jag hellre behåller på börsen under den tiden.

En XC60 hade jag nog aldrig valt att privatleasa som det ser ut idag.
Användarvisningsbild
av P210
Linqid skrev:Privatleasing kommer ju mer och mer nu och kan, om erbjudandet är vasst, vara en lika bra affär som att köpa. Jag skulle dock vilja påstå att det främst gäller något mindre bilar som är i en lägre prisklass än en XC60. Månadskostnaden tickar snabbt uppåt när priset stiger.
Håller med, billiga bilar kan bli en bra leasingaffär, dyrare sämre, till syvende och sist är det någon som ska ha ränta och vinst på leasingaffären, det får man ta i beaktning. ... Bilhandlaren räknar så klart med restvärdet som en risk och måste då lägga till några procent för att gardera sig, så den dag konsumentleasing blir billigaste alternativet kan man vara säker på att man räknat på "fel" restvärde.

Sett flera artiklar om detta där slutsatsen är att det skiljer sig mellan tillverkarna om det är bra eller inte. Man måste nog först få kostnadsförslag och sedan räkna. Tror det var i Teknikens Värld man hade räknat på en Volvo och kom fram till att leasing var dyrt. AMS hade räknat på en Seat Leon och kommit fram till att leasing är billigt.
http://teknikensvarld.se/banklan-avbeta ... il-117548/

Det absolut viktigaste kriteriet för om leasing ska fungera bra är ju att man ändå ska hålla bilen i väldigt bra skick. Stenskott, dörruppslag osv. får man ju garanterat betala tusenlappar för när leasingbilen ska återlämnas. I det läget kan det vara förmånligare om leasingavtalet har ett fast restvärde.
Andra aspekter om man gillar sin bil är ju att det sällan är ett alternativ att göra någon "åverkan" på bilen, få tona rutorna, montera drag eller t.ex. extraljus mm. Iband ser man klausuler om hundförbud etc..
Viktor89 skrev:Okej! I nuläget betalar jag ca 4200:- för den bilen jag har nu inkl försäkring.
I nuläget harjag inte kontantinsatsen som krävs för en bil på 300000:-
Är det då inte bättre att spara in fyra-fem månadskostnader och ha råd med ett lån för att köpa den? Eller köpa en något äldre för 150 000kr!?!
Användarvisningsbild
av PaNi
I beg to differ. Det säger sig själv att privatleasing i de allra flesta fall är en sämre affär än att äga privat.

1. En mellanhand till som ska tjäna pengar
2. Du betalar för att slippa ta en risk.
3. Det finns inga välgörare där ute som av ren godhet subvensioerar ditt bilägande.

En tjänstebil är en annan sak, där kommer skatte-effekter in som gör det förmånligare. Men så länge vi pratar privata bilar är det bästa sättet att äga bilen privat och vårda den väl!
av Lövet
4) Leasingräntan är inte avdragsgill

Det finns dock andra aspekter också. En är att försäkring många gånger ingår vilket kan ha stor betydelse för en yngre ägare. En annan är att generalagenter ibland vill "rea loss" ett lager av bilar men för att inte förstöra andrahandsvärdet så väljer man att leasa ut dem istället. Ibland ingår service osv. Det krävs nästan att man gör en jämförelse från fall till fall.
Användarvisningsbild
av poseidon
En fördel är väl att de som leasar ut bilen kan dra av momsen vilket gör att de kan ge en bra månadskostnad.
Användarvisningsbild
av PaNi
poseidon skrev:En fördel är väl att de som leasar ut bilen kan dra av momsen vilket gör att de kan ge en bra månadskostnad.
Hur menar du nu? Det där får du gärna förklara mer i detalj. Observera att vi pratar om leasing till en PRIVATkund.
Användarvisningsbild
av crumpets
Viktor89 skrev: Vet du hur dom beräknar månadskostnaden?
Den beräknas som ett vanligt billån. Man räknar med ca -50% av nybilspriset på 3 år så du måste amortera bilen motsvarande 6 års hel avbetalning, sedan är det en ränta på hela bilens köpebelopp som en vanlig låneränta, sedan stoppar man in ett serviceavtal och så till slut en försäkring. That's it. Anledningen till att priserna kan vara dyrare eller billigare är att man t.ex. kan vara 100% säker på att bilen är värd betydligt mer än 50% efter 3 år så då kan man låta kunden amortera ner till 55% eller så istället bara.
Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]

B230fk banjoanslutningar

Halloj allesammans! Jag håller just nu p&ari[…]

Beror på vilken drivlina du syftar på[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Komplett kopplingssats från Sachs gick p&ari[…]