Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag är på väg att kliva in i volvoträsket, och undrar lite om vad folk anser om dessa två bilar.

Nu är dom ungefär i samma prisklass (v70 2.5ft 2011- kan hittas lite billigare än v60n).

Men hur pass mycket roligare är v70:n att köra? På papper så är den ju en bra jävla bit piggare än v60 d3:an..
Men v60:n ser lite sportigare och trevligare ut, dessutom så har vi inte behov av att ha en större bil.
Det enda som intresserar i v70n är väl motorn med r-design paketet isf.

Vad skulle ni göra, ni som redan är Volvomänniskor och har kanske kört/ägt dessa bilar?
v70 2.5ft r-design eller v60 d3 r-design?

Tack på förhand!
Det är helt olika bilar.

Ja lägger min röst på V60. Den är bara liten i bagaget men annars väldigt trevlig. Samma effekt som i min D4 -13. Går även att köra väldigt snålt ca 0,5l/mil. En 2,5FT kommer du tröttna att behöva tanka så ofta.
V70 är en äldre konstruktion, lite trögare, lite krängigare, mindre styrrespons.
V60 känns fräschare i beteendet.

V60 = väldigt liten skuff, till och med mindre än en vanlig S80, det säger en del.
Vi är 3 i min familj, och så här i efterhand känns det som man skulle valt en V70 för utrymmets skull, att åka på semester i bilen blir tufft.

2,5FT är dock en i mitt tycke fantastisk motor (hade den i min förra S80, 231 hk), och en D3 är väl ju inget mer än konsums blåvita, det blir aldrig roligt, har dock aldrig kört just D3, dock D5 och audi/bmw´s motsvarigheter, och en trött diesel utan karaktär är inget roligt.
Tack för svaren, s/v60 känns mer lockande faktiskt.
Synd att de är så mycket dyrare i inköp. :(
Funderar på att försöka hitta en summum s/v60 istället för r design.
D3:an verkar populärast bland motorerna iaf, är bensinarna något att ha?
Tack för det utförliga svaret, Strebern!
Det är just därför jag skapade denna tråden faktiskt.
Kändes som det var v70s roliga motor vs v60s modernitet mer eller mindre som det handlade om.

Ska hålla ögonen öppna efter en lågmilare s eller v60 summum och se vad jag tycker om en sån. Blir tyvärr med.en liten motor då jag har omkring 150k att röra mig med. Det ska helst vara en 2011+ med lägre mil antal. (Under 12k iaf) så det känns lite som att leta efter en enhörning emellanåt!
Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]

B230fk banjoanslutningar

Halloj allesammans! Jag håller just nu p&ari[…]

Beror på vilken drivlina du syftar på[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Komplett kopplingssats från Sachs gick p&ari[…]