Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strebern
Intressant, hade för mig att T6 VEA var optimerad för 95 oktan, men när jag nu läser manualen för MY15 så står det GENERELLT att 98 oktan ger maximal effekt och lägre förbrukning.

Så för både T6 I6 och T6 R4 så är 95 oktan det man ska köra på, men om man vill så går det bra att köra på 98 oktan och då får man tydligen maximal effekt.

Dock borde en motor som är typad på ex vis 306 hk ha 306 hk oberoende av bränslet.

Förr när jag körde trimmat (BSR) så var programmen skrivna för 98 oktan så då hade man inget val.
Samma gäller väl polestar, för att få ur effekten så krävs väl 98 oktan, då programmet är optimerat för det.
Användarvisningsbild
av MartinS
Finns ingen anledning att inte välja 98 oktan, högre effekt och lägre förbrukning. Jag har testat och det lönar sig faktiskt även rent ekonomiskt att köra 98 i T6 6-cyl (6% lägre förbrukning och 4% dyrare).

/Martin
Användarvisningsbild
av Strebern
MartinS skrev:Finns ingen anledning att inte välja 98 oktan, högre effekt och lägre förbrukning. Jag har testat och det lönar sig faktiskt även rent ekonomiskt att köra 98 i T6 6-cyl (6% lägre förbrukning och 4% dyrare).

/Martin
Intressant om förbrukningen, var det ett enkelt ej repeterat test, eller var du "noggrann" så det går att förlita sig på detta?
Har tidigare kört med 98 på vissa icketrimmade bilar och aldrig märkt något skillnad.

Hursomhelt så blir nästa tank 98!
Finns V-Power kvar? kanske skulle prova det, det är väl 99 oktan?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det var ett par körningar över en 50mils sträcka som jag kört MASSOR med gånger på 95 tidigare, väglag, väder och övrig trafik var jämförbart med en "standardtur"... Jag skulle vilja säga att det är siffror man kan lita på ganska hyfsat. Min slutsats är att man absolut inte förlorar ekonomiskt på att köra på 98okt i alla fall.
Användarvisningsbild
av leiwi
Det finns massor av uttalanden och tester att finna på nätet här kommer ett litet klipp från ett

"Högre oktantal innebär att bensinen har mer motståndskraft mot självantändning. Dvs den tål högre kompression. Och med högre kompression får man ut mer effekt ur motorn.

Men om du nu har en motor som klarar sig med 95 oktan (som idag är det lägsta vi har i Sverige) så har du ingen positiv effekt av att tanka 98 oktan.

Varför?
1) högre oktantal medför att bensinen brinner långsammare – explosionen blir inte lika kraftig
2) högre oktantal har lägre energiinnehåll
3) högre oktantal har högre literpris
"
Det fanns dom som ropade "varg olle" i tanken på den tiden man körde moppe!! :roll: :roll: :roll: :roll:
Användarvisningsbild
av MartinS
Hög oktan=tidig tändning=effektiv förbränning=låg förbrukning

En modern ottomotor är väldigt anpassningsbar och gör det bästa av det tillgängliga bränslet. Baserat på sensorernas invärden styr den bland annat insprutningtider, ventilöppningstider (vanos, vvt etc.), tändning och laddtryck. Allt för att leverera lägsta möjliga förbrukning och högsta möjliga efterfrågad effekt (baserat på gaspedalgivaren). Ett bränsle som tillåter högre temperatur/tryck innan självantändningen är ett bränsle som tillåter motorn att optimera förbränningen bättre.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Här i stan tog preem automat-station 1,1kr mer per liter för 98oktan.
Användarvisningsbild
av MartinS
simonhalmstad skrev:Här i stan tog preem automat-station 1,1kr mer per liter för 98oktan.
Oj, det var stadigt, Statoil brukar ligga på 60-70 öre. Nu är ju förvisso soppapriset lågt så det blir mer än 4% vilket det var vid 15kr/L.

Långt mellan byten är en större ri[…]

Bakre ljuddämpare hål

Jag inte sett sådana hål på n&ar[…]

B230F går fett

Okej, då får jag kolla närmare p&[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]