Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pcwr
Hej,
Det finns ett antal funktioner som bidrar till att hjälpa
till att minska förbrukning, så som Start/Stop och ECO+.
Default är Start/Stop alltid aktiverat vid star men inte
ECO+.
Är det någon som vet om det är möjligt att ställa in
så att ECO+ alltid är aktivt då man startar bilen?
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Eco + lämpar sig inte i stadskörning därav ej default aktiverad
Användarvisningsbild
av PaNi
Inte svar på TS fråga, men ECO+ är svår att använda i stadstrafik eftersom man inte får någon motorbroms. Man rullar ikapp bilen framför i köerna. Grymt irriterande. Jag skulle vilja ha ett snålare växlingschema men slippa frihjulet.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Jag märker ingen motorbroms alls på min VEA D4 AUT.
Den rullar lätt även om ECO inte är intryckt. Har ni motorbroms?
Användarvisningsbild
av PaNi
MångaVOLVO skrev:Jag märker ingen motorbroms alls på min VEA D4 AUT.
Den rullar lätt även om ECO inte är intryckt. Har ni motorbroms?
Det syns rätt tydligt på varvräknaren när "frihjulet" går i och ur. Utan frihjul (med motorbroms) ligger varvtalet kvar på samma nivå när du släpper gasen. Med ECO+ aktiverat ser du hur varvtalet ramlar ner till tomgång (700-800 rpm någonting) när du släpper gasen.
Användarvisningsbild
av Strebern
Har läst manualen för en tid sedan, kan inte komma ihåg att det på något vis gick att sätta den på on by default.

Sen att knappen förstör allt det roliga är en annan sak... :wink:
Kör mycket motorväg mellan de stora orterna, använder inte Eco+ nån gång, har provat, men ser inte vitsen. Den EVENTUELLA besparingen på upp till 5% är dels eventuell, och dels helt meningslös räknat i sparade kronor kontra roligt. Om vi räknar 14:- för en liter soppa, bilen drar 0,7 motorvägsfart och sen är jag snäll och räknar 3% mindre soppaförbrukning = 29,4 öre per liter = för en resa örebro-stockholm tur och retur = 40 mil = sparat 12:- totalt.... gör jag sen en omkörning är de pengarna borta iaf i en fullgasning.... så nej, helt onödig funktion.
Och vem kör konstant landsväg/motorväg? Per tank blir besparingen ännu mindre...
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Jag har inte sett på varvtalet när jag släpper gasen. Jag vet hur hur "det känns" motorbromsa.Har ni kört SAAB med frihjul?
Så är min V60.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Automaten motorbromsar default, men med blygsam effekt så även med motorbroms hamnar man ofta för nära framförvarande.
Frihjulandet i Eco+ märks tydligt av i ex. utförslöpor på landsväg och då påverkar det förbrukningen rätt positivt.
I stadstrafik är funktionen bara att glömma! Sen imponerar lådan/med VEA om att vara riktigt vridstark för ofta ligger den och drar på låga varv utan att växla ned.
av Pcwr
Enligt manualen så fungerar inte frihjul om farthållaren är aktiv, just för att alltid hålla rätt hastighet även nerför. Ofta så har man farthållaren aktiv på motorväg och landsvägskörning där ECO+ är tänkt att kommer till sin rätt. Själv så kör jag för det mesta med farthållaren aktiv på landsväg och motorväg, så frågan är när ECO+ då kommer till sin rätt....
Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett fa[…]

Motorproblem

Att motorlampan blinkar när motorn går […]