Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lordh
Hejsan.

Köpte en S60 -13 i fredags förra veckan som har gått 4.600 mil. Allt verkade frid och fröjd när jag var och kollade på bilen, helt klockrent skick, mycket utrustning osv.

Men lyckan var kort.

Lång historia kort så blev vi ståendes på motorvägen då växelspaken fastnade i läget förbi backspärren, någon som någonsin har hört talas om detta tidigare? Med lite våld fick jag bort den så jag kunde växla. Så i detta läge med bilen finns ingen backspärr, den ligger i botten hela tiden.

Nummer två:

Högtrycksspolningen på vänster framlykta fungerar ej, den öppnar sig om den ska men den sprutar inget, gissningsvis igensatt slang?? Är detta också vanligt?

Jag har garanti i 6 månader på bilen så ska in med den på lagning så får dom fixa det på tisdag. Men känns ändå lite sådär på en såpass ny bil att det redan är två stora fel.

Har ni hört talas om detta tidigare???
Senast redigerad av 3 Lordh, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Lordh skrev:Hejsan.

Köpte en S60 -13 i fredags förra veckan som har gått 4.600 mil. Allt verkade frid och fröjd när jag var och kollade på bilen, helt klockrent skick, mycket utrustning osv.

Men lyckan var kort.

Lång historia kort så blev vi ståendes på motorvägen då växelspaken fastnade i läget förbi backspärren, någon som någonsin har hört talas om detta tidigare? Med lite våld fick jag bort den så jag kunde växla. Så i detta läge med bilen finns ingen backspärr, den ligger i botten hela tiden.

Nummer två:

Högtrycksspolningen på vänster framlykta fungerar ej, den öppnar sig om den ska men den sprutar inget, gissningsvis igensatt slang?? Är detta också vanligt?

Jag har garanti i 6 månader på bilen så ska in med den på lagning så får dom fixa det på tisdag. Men känns ändå lite sådär på en såpass ny bil att det redan är två stora fel.

Har ni hört talas om detta tidigare???

Vad är det för motor, växellåda??
av Lordh
LazerHawke skrev:
Det är D4an på 163hk med manuella lådan, lite osäker på namn.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Lordh skrev:
LazerHawke skrev:
Det är D4an på 163hk med manuella lådan, lite osäker på namn.
underlättar för folk att hjälpa om dom vet lite mer om motor och låda därför jag frågade ;)
Användarvisningsbild
av P210
Lordh skrev: Men känns ändå lite sådär på en såpass ny bil att det redan är två stora fel.
Det med växelspaken känns allvarligt, men en igensatt spolarslang skulle jag inte kalla ett stort fel...
Och vad är det du kallar backspärr? fjäderkraften du normalt måste trycka undan för att få i backläget?
av Lordh
P210 skrev:
Lordh skrev: Men känns ändå lite sådär på en såpass ny bil att det redan är två stora fel.
Det med växelspaken känns allvarligt, men en igensatt spolarslang skulle jag inte kalla ett stort fel...
Och vad är det du kallar backspärr? fjäderkraften du normalt måste trycka undan för att få i backläget?

Precis alltså. Jag skulle växla upp till 6an men tänkte, vafan, det här är ju på tok för långt och då vågade jag inte lägga i växeln utan skulle dra tillbaka litegranna, vilket alltså inte gick, växelspaken satt fast i läget över backen om man säger, så enda växeln som gick var ju backen såklart men det känns ju sådär i 120km/h. Uppförsbacke i vänster fil blev jag ståendes medans jag våldade och slet i växelspaken varav tillslut den fjädrade tillbaka till centrum. Efter detta ligger växelspaken i botten, det finns ingen fjädring.

Dom på verkstan hade aldrig hört talas om det tidigare heller, helt sjukt.
Du kan ju åtminstone vara säker på att felet ligger i spakstället, inte i växellådan om det är någon tröst - åtminstone snabbt fixat på verkstaden, förmodligen någon fjäder eller plastbit som gått sönder, hittar ingen bra bild men då lådan är vajerstyrd symboliserar detta V50 spakställ funktionen rätt bra:
Bild
P210 skrev:Du kan ju åtminstone vara säker på att felet ligger i spakstället, inte i växellådan om det är någon tröst - åtminstone snabbt fixat på verkstaden, förmodligen någon fjäder eller plastbit som gått sönder, hittar ingen bra bild men då lådan är vajerstyrd symboliserar detta V50 spakställ funktionen rätt bra:
Bild
Precis, men känns ju ändå lite sådär lustigt. Verkar ju inte vara nåt sådär supervanligt fel direkt.
Lordh skrev:
P210 skrev:Du kan ju åtminstone vara säker på att felet ligger i spakstället, inte i växellådan om det är någon tröst - åtminstone snabbt fixat på verkstaden, förmodligen någon fjäder eller plastbit som gått sönder, hittar ingen bra bild men då lådan är vajerstyrd symboliserar detta V50 spakställ funktionen rätt bra:
Bild
Precis, men känns ju ändå lite sådär lustigt. Verkar ju inte vara nåt sådär supervanligt fel direkt.

Ditt spakställ ser inte riktigt ut som på bilden ovan men

På spakstället sitter en solenoid som fungerar som en elektroniskt styrd backspärr. Om fordonets hastighet överstiger 25 km/h aktiveras solenoiden och backväxeln går inte att lägga i. När hastigheten sänks till under 15 km/h släpper solenoiden och backväxeln kan läggas i.
Solenoid art nr 30735786

[…] och T5 finns endast med framhjulsdrift[…]

Min uppfattning är att AWD-systemet är p[…]

Vilket nr på säkringen är det?

Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]