Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Filbytare
Hej,

Dock hittar jag inget på nätet om det här så tar mig friheten att lyfta frågan här!
Vi har en V60 D3 MY2012, dvs med 5 cyl diesel sedan ett halvår. Hur krångligt är ett oljebyte på den? Har bytt olja själv hittills på alla bilar jag haft och det brukar ju aldrig vara något problem utan möjligen bara någon plastpanel att ta bort före man kommer åt plugg / filter. Det tar lite emot at betala verkstaden dyrt för oljebyte och vill inte heller köra 3000 mil mellan oljebytena.

D.v.s. är det någon här som bytt olja själv på en V60 D3? :)

Stort tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag provade faktiskt precis själv detta, förvisso på en V40 men det är samma snurra.
Det du behöver är en 16mm hylsa för oljepluggen och en 36mm hylsa för oljefiltret. Denna var ett elände att hitta...
Efter det är det bara som vanligt. Skruva ur pluggen och töm ur all olja, sitter längst ner på motorn riktad bakåt, skruva i pluggen och ta ur filtret ur insatsen, det kommer en packning med dessa filter och den sitter kvar i kåpan du skruvar loss, plocka ur den och ersätt med den nya packningen och så rycker du bestämt ut det gamla filtret och trycker dit ditt nya. Det sitter med nåt slags friktionslås så du får ta i lite.
5,9 liter Castrol edge A5/B5.
av Lövet
Ett prisvärt alternativ till oljan är Aral Supertronic https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=413 Exakt rätt spec och halva priset mot Castrol Edge i butik.
av Filbytare
Okej det är ju grymt :)
Det blir till att åka till Bilia och köpa oljefilter i stället för ett oljebyte! 500-lappen till verkstan gör nog mer nytta i någon restaurang på lördag. :)
Tack för tipset om hylsor!
Ha det gött!
Filbytare skrev:Hej,

Dock hittar jag inget på nätet om det här så tar mig friheten att lyfta frågan här!
Vi har en V60 D3 MY2012, dvs med 5 cyl diesel sedan ett halvår. Hur krångligt är ett oljebyte på den? Har bytt olja själv hittills på alla bilar jag haft och det brukar ju aldrig vara något problem utan möjligen bara någon plastpanel att ta bort före man kommer åt plugg / filter. Det tar lite emot at betala verkstaden dyrt för oljebyte och vill inte heller köra 3000 mil mellan oljebytena.

Är det 3000 mils intervall på oljebytena?
Min D4 VEA lyser instrumentet service efter 1085 mil...?
av megadeath
36mm hylsa hittade jag på biltema, dock fick jag köpa fyrkantsadapter också 1/4 till 1/2 allt som allt ca 80-90kr.
olja från olja online Castrol EDGE Professional A5 0W-30 1 Liter för Volvo medTitanium FST A5/B5 119kr/litern
filter från misterauto, (beställde annat också samtidigt, inte bara filtret)
Senast redigerad av 1 megadeath, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
MångaVOLVO skrev:
Filbytare skrev:Hej,

Är det 3000 mils intervall på oljebytena?
Min D4 VEA lyser instrumentet service efter 1085 mil...?
När togs bilen i traffik?
Uttagen 21 mars 2014.
Användarvisningsbild
av MartinS
MångaVOLVO skrev:Uttagen 21 mars 2014.
Då är det årsservice nu...
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]