Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Samsion
Hej allihopa!

Det är så att detta är mitt första inlägg och jag skulle gärna vilja få lite hjälp från er sida!

Pappa är väldigt trött på sin vw polo 99a ( vi är de andra ägarna ) och han har innan dess bara haft en Toyota corolloa kombi 93a vilket gör honom inte till den roligaste "biltypen" Han bryr sig inte särskilt mycket om hästkrafter osv.
Men nu är det så att vi har kollat´upp olika begagnade s60 årsmodell 11-13 Sedan. Bensinare ville han ha helst då han inte gillar diesel och för att skatten och servicen på dem är dyra och han vill BARA ha manuell!
Vi har kollat upp T3an - T5an men nu är frågan vad för kända problem har dessa modeller? Är det VEA motorerna eller de gamla ford eller 5 cylindriga motorerna? Vad är bränsleförbrukningen på dem? Körglädjen? Vilka kända problem lider dem av är servicen dyr osv?

MVH Sam!
Användarvisningsbild
av crumpets
T3-T5 är fyrcylindriga fordmotorer. T3 och T4 är på 1,6 liter. 2.0T och T5 är på två liter. Det är samma motorer med olika programmering bara. Det är slitstarka motorer som går tyst och fint och är billiga att serva. Inga kända problem alls. Helt enkelt jäkligt fina! Om än lite tråkiga och själlösa som moderna turbomaskiner gärna blir.
av Samsion
crumpets skrev:T3-T5 är fyrcylindriga fordmotorer. T3 och T4 är på 1,6 liter. 2.0T och T5 är på två liter. Det är samma motorer med olika programmering bara. Det är slitstarka motorer som går tyst och fint och är billiga att serva. Inga kända problem alls. Helt enkelt jäkligt fina! Om än lite tråkiga och själlösa som moderna turbomaskiner gärna blir.
Tack för svaret!
Men hur är manuelllådan? Är den stryktålig?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Samsion skrev:
Tack för svaret!
Men hur är manuelllådan? Är den stryktålig?
Ja. Har inte hört talas om några problem. Jag hade en Passat innan där man fick "slita" i tvåan när det var kallt ute. I min T3:a med manuell låda är det som att skära smör med varm kniv. Lägena bara slinker i. Otroligt skön låda. Men jag hört andra som inte är lika nöjda med lådan. Men hållbar är den.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag har hittills aldrig hört om ens ett enda problem med de där drivlinorna. Nu har de ju inte hunnit gå så extremt mycket mil för de flesta, men bilen börjar ju bli 5 år gammal så det är ändå ett gott kvalitetsbetyg att man inte läser frågor om ras i forumen ännu. Vanligtvis är jagrullar en extremt bra jungeltelegraf. Så fort nåt börjar koka poppar det upp tusen trådar om det. Titta bara på de havererade ac-kompressorerna som tog med sig D5:or i döden. Det kan inte ens ha varit särskilt många procent som det rasade för men det skrevs spaltmeter om det här.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]