Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exquattro
Ikväll har jag haft förmånen att få testa en kompis splitternya C220 kombi några mil. En kanonbil givetvis. Massor av finesser och godis, LED-ljus, fin navigatorfunktion, touchpad, körprogram, fin automatlåda. Ja superlativen haglar givetvis. Sen tog vi min nya V60 D4AWD VOR och körde samma runda. Min kompis blir lite förbryllad. Visst, motor o växellåda på MB lirar ju givetvis bättre, men inte så otroligt överlägset som jag trodde. Man sitter bättre och hade bättre ljuse i Volvon även om det adaptiva LEDljuset på MB inte hade några markanta av o påslag som mitt har utan flyter runt på ett annat sätt. Men min lyste bättre och det är huvudsaken för mej. Han avundas de analoga telefonsifferknapparna som inte längre finns i MB. Dock flyter MB lite trevligare över fartgupp o andra ojämnheter. Synd bara att det väntade snöovädret inte hade kommit in än, vi får kanske ta en runda till sen i halkan, då blir det ännu roligare att jämföra med den bakhjulsdrivna tysken. ;-// Vi konstaterar till sist att vi båda har två toppenbilar, fast på lite olika sätt. Sen är det ju det där med priset. Nej, Volvon växer dag för dag för min del :D
av Primus
Hur är storleken på c-klass jämfört med V60 idag? e
av Exquattro
Den kändes något större, det jag reagerade på var bagaget verkade större, men jag är inte säker på det. Ögat luras lätt. Det jag faktiskt mest studsade till för var att när man låste upp bilen så lyser LEDlisten i huvudstrålkastaren först blått och tonas sedan ner till vanligt vitt ljus. Riktigt läckert :wink: Hustrun var inte riktigt lika impad (åtminstone försökte hon låtsas vara kall för det) men som herre blir man ju imponerad av uppfinningsrikedomen. Men sätena,, jag anser att det skiljer ljusår fortfarande, till Volvos fördel. Såklart till viss del en vanesak.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Jag tycker att nya C-klass som helhet är en betydlig bättre bil än Volvo V60. Sen finns det givetvis lite punkter som V60 är lite bättre på. Nackdelen är väl egentligen grundpriset på merca, det rasar iväg väldigt fort i pris om man vill ha motorer över 200hk, det gör det inte på Volvo. :) Något jag tycker är fint är Comand Online systemet med navi, pekskärm m.m men det är svindyrt runt 30k extra :-O)
av Exquattro
Simon, det är svårt att bedöma sådär rakt av, givet att Mercan är en fantastisk bil på många sätt men det jag slogs av var att den upplevda skillnaden vid normal "svensson-körning" inte är så stor, om ens alls. Det finns plus och minus på båda bilarna. Sen vad biltestare upplever vid sina jämförelser är ofta en annan sak, men även där har ju VEA med automat legat i tätstriden, t.ex. i Aftonbladet för inte så länge sedan. Med tanke på skillnaderna i utvecklingsbudgetarna ska nog Volvo ändå vara nöjda att kunna vara med i täten. Jag tänker också på vilken efterkälke min gamla favorit A4 har hamnat. Det vill ju verkligen till att Audi kommer i fatt med den nu snart, för det känns som olika tidsepoker vad gäller instrumentering, gränssnitt osv. jämfört med Volvo men framför allt MB.
av V60D5AWDPolestar
Har också kört nya C-klass och tycker att den är outstanding, men kräver stor motor, 4-hjulsdrift mm för att komma till sitt rätta, men då kostar det..
Användarvisningsbild
av hållundan
En annan grej som kanske är extremt personlig (och med uns av partiskhet, såklart) är ju dock ändå att nya C-klassen SER ju förjävlig ut. Allvarligt? Var har tyskarna druckit när de ritat den vagnen? Körde förbi en C-klasskombi imorse och förundrades hur bedrövlig den ser ut bakifrån. Sedanen ska vi inte prata om...

Föregående version av C-klassen är ju ljusår trevligare i exteriördesign. Även om den visserligen ser ohyggligt daterad ut.
av mwetterstrand
simonhalmstad skrev:Något jag tycker är fint är Comand Online systemet med navi, pekskärm m.m men det är svindyrt runt 30k extra :-O)
Comand Online innehåller väl ingen pekskärm?
av mwetterstrand
Jag kör idag C-klass C220CDI med bl.a. Comand Online. Har precis beställt en XC60 med mer eller mindre all tänkbar utrustning. Tittade givetvis också på en ny C-klass men också V60. Kunde konstatera att MB, precis som BMW och Audi, ofta är mycket prisvärda med "standardmotorer" och "standardutrustning", men så fort man börjar specificera extrautrustning så skjuter prislappen i höjden med en väldig fart.

Den XC60 jag beställde landade på 456.000 kr. Då fick jag 60-65' i rabatt. Gissar att en V60 med samma utrustning landar på ca. 400.000 kr. Nu skiljer ju sig utrustningspaket och extrautrustning åt mellan märken, men en C220 landade på 453.000 kr med liknande utrustning och motoralternativ. Då hör det till historien att vi har mycket bra rabatter hos ÅF av MB.

Eftersom jag anser att C-klass absolut kan jämföras med en V60 så måste ändå V60 anses vara mycket prisvärd. Visst finns det en "finnish" hos MB som ibland kanske saknas hos Volvo, men i det här segmentet tycker jag inte skillnaden är så stor.
Användarvisningsbild
av poseidon
hållundan skrev:En annan grej som kanske är extremt personlig (och med uns av partiskhet, såklart) är ju dock ändå att nya C-klassen SER ju förjävlig ut. Allvarligt? Var har tyskarna druckit när de ritat den vagnen? Körde förbi en C-klasskombi imorse och förundrades hur bedrövlig den ser ut bakifrån. Sedanen ska vi inte prata om...

Föregående version av C-klassen är ju ljusår trevligare i exteriördesign. Även om den visserligen ser ohyggligt daterad ut.
Tycker de är snygga, framförallt CLA shooting brake.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]