- tis 27 jan 2015, 08:17
#943475
I dessa ebolatider ska man kanske inte beklaga sig över hur jobbigt det är att vara tvungen att byta tjänstebil varannat år, men lite jobbigt är det allt att vara tvungen att fundera ut vilka options man inte kan leva utan. För min del blir nästa bil en MY16, så exakt vad man kan beställa vet jag ju inte ännu. Hursomhelst, för att få lite bättre produktkännedom lånade jag en kollegas (nästan) fullutrustade XC60 D4 AWD Automat Summum över helgen. Väldigt nyttigt, nu vet jag mycket bättre vad som ska med och vad som inte ska med i nästa bil. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter utifall någon annan har samma ilandsproblem.
AWD
Har aldrig ägt en AWD, men min nästa bil kommer att driva på alla hjul. Helt suveränt! Förutom framkomligheten på snöiga vägar slipper man ”ålningen” som min FWD uppvisar vid fullgasacceleration.
Femman
Hoppas att 2,4-litersfemman finns kvar på MY16. Den ger bilen mer karaktär än den könlösa VEA:n gör
Automaten
Det här var en positiv överraskning. Efter alla skriverier om hur kass den gamla 6-stegslådan är och hur överlägsen 8-stegslådan är var jag inställd på katastrof. Så blev det absolut inte, automaten fungerade utmärkt!
Driver Support
Den adaptiva farthållaren hade jag på min förrförra bil MY10. Var då rätt besviken på funktionen, den var så ryckig att jag ofta kopplade ur den. Dessutom funkade den då bara över 30 km/h. Men utvecklingen går framåt, nu upplevde jag detta som ett mycket mognare system. Även BLIS har blivit bättre, så i nästa bil åker nog hela Driver Support med i beställningen.
Premium Sound
Visst låter det bättre än HP, men inte så mycket bättre att det motiverar priset. Det blir HP i nästa bil också.
Four-C
Helgens besvikelse. Hade förväntat mig mycket större skillnad mellan ”comfort” och ”advanced”, det var ju knappt någon skillnad alls. Så nej, något Four-C blir det inte i nästa bil heller.
Sportstolar (har jag i min nuvarande bil med saknades i lånebilen)
Oj vilken skillnad på dessa och standardlädret. Saknade mina sportstolar hela helgen, de är värda varenda krona.
Växlingspaddlar (har jag i min nuvarande bil med saknades i lånebilen)
Tveksamt om man behöver dessa, men om de inte kostar så mycket så sitter de ju inte ivägen. Ända gången jag saknade dem var när jag skulle aktivera Hill Decent Control. Då ska ju ettan läggas i först, det hade varit lättare med paddeln.
AWD
Har aldrig ägt en AWD, men min nästa bil kommer att driva på alla hjul. Helt suveränt! Förutom framkomligheten på snöiga vägar slipper man ”ålningen” som min FWD uppvisar vid fullgasacceleration.
Femman
Hoppas att 2,4-litersfemman finns kvar på MY16. Den ger bilen mer karaktär än den könlösa VEA:n gör
Automaten
Det här var en positiv överraskning. Efter alla skriverier om hur kass den gamla 6-stegslådan är och hur överlägsen 8-stegslådan är var jag inställd på katastrof. Så blev det absolut inte, automaten fungerade utmärkt!
Driver Support
Den adaptiva farthållaren hade jag på min förrförra bil MY10. Var då rätt besviken på funktionen, den var så ryckig att jag ofta kopplade ur den. Dessutom funkade den då bara över 30 km/h. Men utvecklingen går framåt, nu upplevde jag detta som ett mycket mognare system. Även BLIS har blivit bättre, så i nästa bil åker nog hela Driver Support med i beställningen.
Premium Sound
Visst låter det bättre än HP, men inte så mycket bättre att det motiverar priset. Det blir HP i nästa bil också.
Four-C
Helgens besvikelse. Hade förväntat mig mycket större skillnad mellan ”comfort” och ”advanced”, det var ju knappt någon skillnad alls. Så nej, något Four-C blir det inte i nästa bil heller.
Sportstolar (har jag i min nuvarande bil med saknades i lånebilen)
Oj vilken skillnad på dessa och standardlädret. Saknade mina sportstolar hela helgen, de är värda varenda krona.
Växlingspaddlar (har jag i min nuvarande bil med saknades i lånebilen)
Tveksamt om man behöver dessa, men om de inte kostar så mycket så sitter de ju inte ivägen. Ända gången jag saknade dem var när jag skulle aktivera Hill Decent Control. Då ska ju ettan läggas i först, det hade varit lättare med paddeln.