Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
I dessa ebolatider ska man kanske inte beklaga sig över hur jobbigt det är att vara tvungen att byta tjänstebil varannat år, men lite jobbigt är det allt att vara tvungen att fundera ut vilka options man inte kan leva utan. För min del blir nästa bil en MY16, så exakt vad man kan beställa vet jag ju inte ännu. Hursomhelst, för att få lite bättre produktkännedom lånade jag en kollegas (nästan) fullutrustade XC60 D4 AWD Automat Summum över helgen. Väldigt nyttigt, nu vet jag mycket bättre vad som ska med och vad som inte ska med i nästa bil. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter utifall någon annan har samma ilandsproblem.

AWD
Har aldrig ägt en AWD, men min nästa bil kommer att driva på alla hjul. Helt suveränt! Förutom framkomligheten på snöiga vägar slipper man ”ålningen” som min FWD uppvisar vid fullgasacceleration.

Femman
Hoppas att 2,4-litersfemman finns kvar på MY16. Den ger bilen mer karaktär än den könlösa VEA:n gör

Automaten
Det här var en positiv överraskning. Efter alla skriverier om hur kass den gamla 6-stegslådan är och hur överlägsen 8-stegslådan är var jag inställd på katastrof. Så blev det absolut inte, automaten fungerade utmärkt!

Driver Support
Den adaptiva farthållaren hade jag på min förrförra bil MY10. Var då rätt besviken på funktionen, den var så ryckig att jag ofta kopplade ur den. Dessutom funkade den då bara över 30 km/h. Men utvecklingen går framåt, nu upplevde jag detta som ett mycket mognare system. Även BLIS har blivit bättre, så i nästa bil åker nog hela Driver Support med i beställningen.

Premium Sound
Visst låter det bättre än HP, men inte så mycket bättre att det motiverar priset. Det blir HP i nästa bil också.

Four-C
Helgens besvikelse. Hade förväntat mig mycket större skillnad mellan ”comfort” och ”advanced”, det var ju knappt någon skillnad alls. Så nej, något Four-C blir det inte i nästa bil heller.

Sportstolar (har jag i min nuvarande bil med saknades i lånebilen)
Oj vilken skillnad på dessa och standardlädret. Saknade mina sportstolar hela helgen, de är värda varenda krona.

Växlingspaddlar (har jag i min nuvarande bil med saknades i lånebilen)
Tveksamt om man behöver dessa, men om de inte kostar så mycket så sitter de ju inte ivägen. Ända gången jag saknade dem var när jag skulle aktivera Hill Decent Control. Då ska ju ettan läggas i först, det hade varit lättare med paddeln.
Vad tyckte du om Four-C i övrigt? Jag förstår det som att det var just avsaknaden av skillnad mellan comfort/advanced som du blev besviken på, men upplevde du i övrigt någon skillnad mot din bil när du rullade i comfort? Det var så längesedan jag körde en bil med Four-C (typ 2005..) så jag har ingen riktig uppfattning.
Användarvisningsbild
av PaNi
Jag hade förväntat mig en bil som var "normalt sportig" i sportläget, komfortabelt svampig i comfort och kompromisslöst stenhård i advanced. Sportläget låg där jag förväntade mig och motsvarade ungefär mitt nuvarande sportchassi, men comfort var bara lite mjukare och advanced bara lite hårdare. Tror inte jag hade klarat en blindtest, dvs hade inte kunnat säga säkert vilket läge som var aktivt utan att titta på knapparna.
Användarvisningsbild
av sony
Det var samma beskrivning när jag testade bilar och skulle välja mellan D4 och D4 AWD. Bra skrivet. Entligen någon som är lite oberoende och har testat en riktig bil inte bara hört från granne och skrivit massa skit.
Angående sportstolarna och standardstolarna är det väl en smaksak vissa tycker dom är för trånga på sidan. Men läderkvalitén på båda är under all kritik det känns billigt & andra sidan är det billigt också vet ingen annan tillverkare av bilar som bara tar 10.000kr extra för läder.

På en ny bil skulle jag priotera Four-C alla dagar i veckan. Hade t.om valt bort bränslevärmare VOC & Summumpaket för att kunna få det. Med det systemet kan du både äta upp kakan och ändå har den kvar!! Det är ett fantastikst bra system. :P
PaNi skrev:Jag hade förväntat mig en bil som var "normalt sportig" i sportläget, komfortabelt svampig i comfort och kompromisslöst stenhård i advanced. Sportläget låg där jag förväntade mig och motsvarade ungefär mitt nuvarande sportchassi, men comfort var bara lite mjukare och advanced bara lite hårdare. Tror inte jag hade klarat en blindtest, dvs hade inte kunnat säga säkert vilket läge som var aktivt utan att titta på knapparna.
Kan inte annat än hålla med, comfortläget är lite för hårt, och advanced är lite för mjukt, för lite differens mellan lägena.

Och vad gäller sportstolarna, jag är 1,93 lång och väger 125 kg, jag har inga problem att få plats i sportstolarna, och det klämmer inte på något vis.
simonhalmstad skrev:Angående sportstolarna och standardstolarna är det väl en smaksak vissa tycker dom är för trånga på sidan. Men läderkvalitén på båda är under all kritik det känns billigt & andra sidan är det billigt också vet ingen annan tillverkare av bilar som bara tar 10.000kr extra för läder.

På en ny bil skulle jag priotera Four-C alla dagar i veckan. Hade t.om valt bort bränslevärmare VOC & Summumpaket för att kunna få det. Med det systemet kan du både äta upp kakan och ändå har den kvar!! Det är ett fantastikst bra system. :P
Det är ett mjukare läder på sportstolarna ser oxå snyggare ut. Blev besviken när bilen kom... Komforten är kanske densamma men skinnet är mjukare med sportstolarna som kostar 3000 kronor mer.
PaNi skrev:
Femman
Hoppas att 2,4-litersfemman finns kvar på MY16. Den ger bilen mer karaktär än den könlösa VEA:n gör

Automaten
Det här var en positiv överraskning. Efter alla skriverier om hur kass den gamla 6-stegslådan är och hur överlägsen 8-stegslådan är var jag inställd på katastrof. Så blev det absolut inte, automaten fungerade utmärkt!
Det mesta här i livet är ju subjektivt, men hur du kan uppleva "Femman" och automaten som utmärkt är ett mysterium för mig. Det finns ett uppenbart problem i reaktionen från motor och låda. De förstärker varandras svagheter. Motorn behöver lite tid för att bygga upp moment och lådan behöver lite tid för att växla ned. Detta sammantaget gör att fördröjningen vid ett lite större eller mycket större gaspådrag är påtagligt. Riktigt irriterande skulle jag vilja säga. Jag kan möjligen tycka att den nuvarande kombinationen är bråkdelen bättre än hur det var 2008 när jag tog ut min första D5/aut. Jag har för lite körning i D4(VEA)/aut för att uttala mig säkert, men jag tycker att den har en något snabbare reaktionstid.

AWD håller jag dock med om till 100%. Det är bättre än man kan föreställa sig innan man provat. Likaså den adaptiva farthållaren. Jag har aldrig riktigt trott på den funktionen. Men det är ju helt fantastiskt. Den fungerar extremt bra. Jag överanvänder den... Möjligen kan jag tycka den är lite seg i starten vid kökörning, den tvekar lite, lite.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]