Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hämtar ut min XC60 den här veckan och undrar om forumet har några tips på saker man bör tänka på när man hämtar ut sin nya bil hos ÅF? Är det något man bör undersöka på bilen, några frågor man bör ställa etc.?
Kolla direkt efter eventuella lackgrejer såsom smårepor och annat.

Har du VOC så se till att få ordning på all kommunikation med telefon och bil för min erfarenhet är att det kan strula lite grann i början.

Var noggrann och ta god tid på dig när du kollar av hur det ser ut. Klämm och känn så att inget uppenbart gnisslar och gnekar för att slippa åka in direkt efter någon dag när (om?) du hör något uppenbart gnek.

Annars är det bara att gratulera till nyförvärvet och önska många goa mil tillsammans.
hållundan skrev:Kolla direkt efter eventuella lackgrejer såsom smårepor och annat.

Har du VOC så se till att få ordning på all kommunikation med telefon och bil för min erfarenhet är att det kan strula lite grann i början.

Var noggrann och ta god tid på dig när du kollar av hur det ser ut. Klämm och känn så att inget uppenbart gnisslar och gnekar för att slippa åka in direkt efter någon dag när (om?) du hör något uppenbart gnek.

Annars är det bara att gratulera till nyförvärvet och önska många goa mil tillsammans.
Tack för tipsen, de är värda att lägga på minnet. Vad är det för gnissel du tänker på? Har du några exempel?
Behöver jag gå igenom specen och se att allt är med eller kan man åka tillbaka om ngt skulle saknas?

Tack för gratulationerna, det är en stor dag som väntar :)
janischka skrev:Tack för tipsen, de är värda att lägga på minnet. Vad är det för gnissel du tänker på? Har du några exempel?
Behöver jag gå igenom specen och se att allt är med eller kan man åka tillbaka om ngt skulle saknas?

Tack för gratulationerna, det är en stor dag som väntar :)
Du kan såklart åka tillbaka om något saknas, men det får vi ju inte hoppas. I synnerhet inte om det är någon option som du valt till (typ elstol :).)

Gnissel och gnek i form av dörrpaneler som kanske låter/skramlar för mycket när du spelar musik, kanske inneröppnare som gnekar när du drar/öppnar dörren inifrån, kanske någon stol/bältesrulle eller något som väsnas eller innerhandtag (taket) som gnisslar när man släpper tillbaka och fjädern tar upp rörelsen.

Nu får vi såklart inte hoppas att du har några sådana oljud, men det är tyvärr för vanligt att det finns... Jag har avverkat alldeles för många dörrpaneler som skramlat vid musiklyssning och även fått byta ut ett gäng innerhandtag i taket som gnisslat när man släppt dem (visserligen V60, men ändå...). Var nitisk! Det ska f-n inte gnissla eller gneka på en ny bil.

Beror på vilken drivlina du syftar på[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Komplett kopplingssats från Sachs gick p&ari[…]

Du måste alltid nolla boxarna när du sk[…]

V70N -01 Växellådsbekymmer.

Jag hade kikat på kransarna. Kan vara en lit[…]