Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Har precis köpt en XC 60. finns det någon smarting som listat ut hur man kringgår volvooncallservern och skickar kod för start av värmare visst klockslag direkt till bilens simkort? Lite dyrt att betala 1500 per år för att vid några tillfällen kunna starta via mobilen istället för via tidur. jag tycker det är sniket att ta så pass betalt för det. tacksam för bra svar. Man kanske kan starta värmaren via oncall och ta ur simkortet och försöka tyda meddelandet för att lista ut nr till simkort samt meddelandet för start?
Man betalar ju typ vad det kostar med ett billigt teleabb med lite data på. En hundring i månaden för "uppkoppling" och mobilabb tycker jag inte är så mkt.
Tänkte du byta ut det till typ ett kontantkort eller nått då eller?
Ett av problemet är att det inte finns något simkort för VOC , "simkortet" är inbyggt i bilen och skall inte förväxlas med det simkort som vissa bilar har i handskfacket som är avsett för "internetansluten" bil.
Jag skulle misstänka att man får "knäcka" den kod som Volvo använder sig av i kommunikationen mellan server och bil, vilken lär innebära att man får sniffa signalen först och sedan försöka avkoda krypteringen. Det lär bli ett digert arbete! Ett annat alternativ är ju som TS själv säger att försöka hitta "sim-kortet" i bilen (eller vad det nu är som tar emot signal från Volvo-server) och sedan kolla upp vad för kommando som skickas därifrån för att aktivera värmaren när signalen från Volvo-servern kommer. Då skulle man potentiellt kunna ansluta en egen microprocessor som simulerar dessa kommandon och addera en egen GSM-enhet till det.

Det lär däremot bli lite att styra med innan man är igång med den egna lösningen :wink:
Jag håller nog med Joel, inte är det dyrt med 100 spänn i månaden för att få en telefon/data uppkoppling till bilen.
MartinS skrev:Jag håller nog med Joel, inte är det dyrt med 100 spänn i månaden för att få en telefon/data uppkoppling till bilen.
Fast med uppkoppling till bilen menas väl att du endast har möjligheten att kommunicera via sms till och från bilen? Det ingår väl ingen annan data i dom pengarna? Ex så att man kan använda appar i bilen utan att dela ut nät från ex mobilen? Eller har jag missuppfattat det?

I så fall betyder det 100/mån för att skicka sms till och från bilen? :) Rätta mig, jag kan ha fel som sagt :)
Jag skrev TILL bilen, inte I bilen...

BILEN har möjlighet att ta emot och skicka sms alternativt datatrafik.
Xc60pearl skrev:Hej,
Har precis köpt en XC 60. finns det någon smarting som listat ut hur man kringgår volvooncallservern och skickar kod för start av värmare visst klockslag direkt till bilens simkort? Lite dyrt att betala 1500 per år för att vid några tillfällen kunna starta via mobilen istället för via tidur. jag tycker det är sniket att ta så pass betalt för det. tacksam för bra svar. Man kanske kan starta värmaren via oncall och ta ur simkortet och försöka tyda meddelandet för att lista ut nr till simkort samt meddelandet för start?
Kolla med en autoelektriker. Det var en gång i tiden webasto som sittar i och där finns separat gsm modul som kan installeras.

Om du kan leva med kort räckvidd <200 m så kan fjärrkontrollen också köpas billigt.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]