Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mange69
Sedan någon vecka tillbaka har vår XC60 D5 MY14 börjat varna sporadiskt för "Låg kylarvätskenivå! Stanna snarast!". Det framträder mest då det är kallt ute och då man svänger. I övrigt inte alls. Bilen var på sin första service för lite drygt en månad sedan. Den borde inte ha låg nivå då jag antar att det kontrolleras på service, eller...? Har nyligen passerat 2000 mil. Idag har den varnat vid varje snävare sväng.
Senast redigerad av 1 mange69, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av mange69
Självklart valln. Jag har själv inte hunnit kolla då det är frun som kört bilen när jag varit borta. Tycker bara att det är dåligt om de missat att kolla det på servicen. Hoppas bara inte det är något läckage. Ska kolla till veckan.
av raye123
Hade samma alarmerande meddelande direkt efter service på min förra bil, V70 D5 awd MY11.Man undrar om de tappar ur ist för att fylla på.
Ligger på gränsen förmodligen bara.1 dl och saken är ur världen.
av RollTheDice
mange69 skrev:Sedan någon vecka tillbaka har vår XC60 D5 MY14 börjat varna sporadiskt för "Låg kylarvätskenivå! Stanna snarast!". Det framträder mest då det är kallt ute och då man svänger. I övrigt inte alls. Bilen var på sin första service för lite drygt en månad sedan. Den borde inte ha låg nivå då jag antar att det kontrolleras på service, eller...? Har nyligen passerat 2000 mil. Idag har den varnat vid varje snävare sväng.
Om nivån i behållaren är OK, åk in till verkstad och be dom kontrollera bultarna på topplocket. Finns en känd journal i systemet som beskriver att fabriken i Skövde glömt att "grad-dra" bultarna efter att de dragit med moment.
av perhall
Det ärrätt vanligt att man får fylla på efter ca 1 år. En gång. Jag fick göra det i min och sen dess har den hållit nivån så jag tror du kan vara lugn!
PH
av Droopy
Säger som Perhall, det försvinner någon/några dec på ett år,min blinkade till idag och det var 11mån sedan den var på service, då fyllde de på ett par dec i behållaren.
Användarvisningsbild
av mange69
Det är bara drygt 1 mån sedan service och den är nere precis på min. Kontaktade verkstaden och de ville ha in den för att kika. Jag ska in på torsdag. Tänkte då även nämna saker som att kolla ev läckage i takluckan (jag har inte märkt något än vilket många andra gjort) samt att den enstaka gånger larmar för:
- Fel på helljus
- VOC kräver service
- Nyckeln borttagen från bilen (Keyless drive), men den är kvar i bilen
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]