Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, undra hur det ska gå utan annat än 3- och 4-cylindriga motorer.

Till och med i en Mercedes S-klass är ljudisoleringen otillräcklig för att stänga ute det fula ljudet från en 4-cyl motor, och körkänsla och motorgång är sämre...

Men kanske nästa generation inte bryr sig...
PH
Tycker dom kunde modifierat den vanliga T6:an med lite ny teknik och en ny automatlåda och fortsatt ha den kvar till XC90 och kommande modeller. För att köpa en ny XC90 behöver man en rätt fet plånbok och då tror jag inte det är så många kunder som bryr sig om en dl hit eller dit speciellt inte i USA. Har man råd att köpa en sådan har man råd att tanka den också. :P
Jag kanske är synskadad :?: Men jag ser inget i länken från Teknikens Värld att de 6 cylindriga motorerna skall sluta tillverkas. Jag har läst om artikeln tre gånger. :???:
SvenB skrev:Jag kanske är synskadad :?: Men jag ser inget i länken från Teknikens Värld att de 6 cylindriga motorerna skall sluta tillverkas. Jag har läst om artikeln tre gånger. :???:
Håller med. Artikeln fokuserar ju på att Polestar-varianterna ska tillverkas i fler exemplar med MY16, inget om det övriga modellprogrammet.
Läst artikeln med nu.

Vad jag fått ut av texten.
1. 2016 års modell får samma 6 cyl motor som tidigare.
2. Efter det lämnas helt osagt om det blir 6 cyl igen, eller om det är sista.
3. Monster maskinen är vad jag vet en 4 cyl på 2 liter. Nämns bara som monstermaskin på 2 liter och 450 hk.
4. Volvo kommer fortsätta samarbetet med Polstar.

Någon som tolkat annorlunda?
Nej. Jag tolkar lika, och inget står om att 6:orna försvinner. :|
Håller med om att överskriften kan vara missvisande mot artikeln, men om man läser lite mellan raderna längst ner så nämns bara 2-liters motorn och Drive-E framöver och ingen av dom är ju 6-cylindriga.
Vidare är ju att det redan finns en ny 4-cylindrig variant av T6 som uppfyller Euro 6 och att Volvo bygger sina nya 3-cylindriga för att möta kraven i Euro 7.
Att vi får se en 3-liters sexa leva vidare till MY17 och vidare är föga troligt..?
Men om så blir fallet gör iaf jag tummen upp. :D
simonhalmstad skrev:Tycker dom kunde modifierat den vanliga T6:an med lite ny teknik och en ny automatlåda och fortsatt ha den kvar till XC90 och kommande modeller. För att köpa en ny XC90 behöver man en rätt fet plånbok och då tror jag inte det är så många kunder som bryr sig om en dl hit eller dit speciellt inte i USA. Har man råd att köpa en sådan har man råd att tanka den också. :P
Sedan oljepriset fallit till hälften har jänken börjad köpa riktigt stora bilar. Såg att Escalade ökat till dubbla volym.

Här i Europa med avgift på bränsle slår inte oljaprissänkningen genom på macken fast i usa är det nu åter 3 sek pr liter.

Fel timing för Volvo!
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]