Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ju bensinvärmare på min V60. Har ställt in hjälpvärmarfunktionen till automatisk. Dock fattar jag inte logiken med denna. Ibland sätter den inte igång alls. Ex jag har inte ens haft på bensinvärmaren på, utan bilen startar via kallstart. Ibland dessa gånger är den inte aktiv när jag startar bilen, trots ex -10 grader kallt ute.

Andra gånger kör den igång (dvs värmaren lägger inte av/stängs av när jag startar bilen) även fast värmaren stått på direktstart. Dessa gånger kan värmaren ha varit igång innan start i allt i från 10 min till 25 min. Alltså olika exempel i ca samma minusgrader ute. Det verkar som den kör igång (håller kvar bensinvärmaren aktivt) när jag startar bilen lite som den känner för. Finns liksom inget speciellt mönster eller en logik.

Är det någon som kan förklara vad den egentligen bör eller ska beräkna detta på? Man borde ju kunna anta att den endast ligger kvar aktivt (om bensinvärmaren är igång innan start) ELLER startar då jag slår på motorn vid kallstart endast om den bedömer det som att motorn är för kall?
Det är två skilda funktioner som använder sig av samma aktuator (bränslevärmaren).

1. Parkeringsvärmare, här sätter du en tid du vill ha bilen varm alternativt start via direktstart. Bilen går antingen maxtid eller fram till utsatt tid. Startar du bilen samtidigt som funktionen går så påverkas inte funktionen nämnvärt utan värmaren kommer fortsätta att gå fram till utsatt tid alternativt maxtiden. Dvs om det är ex 10 minuter kvar av maxtiden när du parkerar bilen så kommer värmaren fortsätta gå 10 minuter till.
Parkeringsvärmarfunktionen visualiseras via en ikon i instrumentpanelen.

2. Auto värmare, är enbart som en hjälpvärmare för att öka på uppvärmningsprestandan vid behov. Denna funktion är enbart igång när bilen är igång. Du ser i princip aldrig att denna funktionen är aktiv, utan den går helt autonomt.
Logiken är att den skall hjälpa motorn att bli varm då det är kallt ute. Du ser inte någonstans i bilen att den startat. Däremot kan du höra det.
SvenB skrev:Logiken är att den skall hjälpa motorn att bli varm då det är kallt ute. Du ser inte någonstans i bilen att den startat. Däremot kan du höra det.
Mmm fast det är ju detta som är så märkligt! För då frågar jag mig vad är skillnaden på detta förfarande som händer titt som tätt för mig:

Jag direktstartar värmaren. Efter 10-15 min sätter jag mig i bilen för att åka iväg. I bland står värmaren, dvs symbolen kvar i displayen att den är aktiv, i bland inte? När den är kvar ett tag så borde ju detta indikera på att hjälpvärmarfunktionen är på? Eller är detta två separata saker i så fall? Det är det enda logiska? :)
Ja, det måste det vara. Om direktvärmen eller tidsstyrda värmen är på så lyser varningen, men inte när tillskottsvärmen är på. Det logiska skulle kunna vara att de två förstnämnda skall föraren stänga av, men inte tillskottsvärmen
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
SvenB skrev:Ja, det måste det vara. Om direktvärmen eller tidsstyrda värmen är på så lyser varningen, men inte när tillskottsvärmen är på.
Ok, då kanske man skulle omvända frågan :) Varför stängs då värmaren av när jag startar i bland, men inte alla gånger? :)

Blir inte klok på denna funktion på V60:n:)
volvobrasse skrev:
SvenB skrev:Ja, det måste det vara. Om direktvärmen eller tidsstyrda värmen är på så lyser varningen, men inte när tillskottsvärmen är på.
Ok, då kanske man skulle omvända frågan :) Varför stängs då värmaren av när jag startar i bland, men inte alla gånger? :)

Blir inte klok på denna funktion på V60:n:)
Heisan. Vil bare si at jeg funderer på det samme. Jeg starter dieselvarmeren via VOC appen ca 10-15 min før jeg skal kjøre. Noen ganger slår varmeren seg av etter 2 min og noen ganger etter 10 min. ved ca samme utetemperatur. Stort sett så slår den seg av for tidlig og før motoren er varm nok.
Den normala programmeringen för en dieselvärmare är att den fortsätter gå tills full arbetstemperatur uppnåtts (oavsett spontanstart eller direktstart). Hur en bensinvärmare beter sig, kan jag däremot inte svara på, men det borde vara på samma sätt. Det är knepigt att själv felsöka detta om man inte har temp-mätare, vilket ni väl inte har i era bilar (?).

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]