Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Blir inte riktigt klok vad på vad som krävs för att man ska få kollisionsvarning i bilen (den röda blinkande saken ovanpå instrumentbrädan.)

- City Safety är ju standard, men där ingår väl inte kollisionsvarningen (åtminstone inte i min kollegas XC60)
- Om man beställer the full monty med radar i grillen (adaptiv konstandfarthållare) får man ju kollitionsvarning med autobroms på köpet
- Själv har jag inte radar men jag har Driver Support. Bygg din Volvo säger inget om att kollisionsvarning ingår i Driver Support, men det sitter i min bil och varnar titt som tätt. Autobroms tror jag dock inte att jag har.

Så vad är det man behöver beställa för att få kollisionsvarningen?
Till V60 ingår den blinkande lampan (och mycket annat) i Driver Support-paketet. När bilen levereras så är funktionen avstängd, så man måste aktivera den i menyn för att lampan ska börja blinka.
Numera har du alltid både och om du har driver support. Förr var det endast varning utan autobroms. Har du DS så har du alltså både och. Det var typ fram till 2008 eller nåt sånt som de var skilda åt.
Har du driver support så har du radar i grillen. Obs radarn på nya bilar med facelift från 2014 så syns inte radarn alls så tydigt som på äldre bilar. Om du inte har radar så måste det vara driver alert du har.

Fredrik
Jag är 110% säker på att jag inte har radar i grillen. Har inte heller Adaptive cruise control i nuvarande bilen men hade det på förrförra så jag har koll på hur den fungerar.

Min nuvarande bil har naturligtvis City Safety eftersom det är standard på MY14. Har också fått den att lösa ut ett par gånger när jag kört lite för fort mot en garageport, järnvägsbom eller dylikt. Ni som har City Safety vet att den bromsningen är en tvärnit ner till stillastående som kan vara en rejäl pulshöjare. Sen står det i instrumentet efteråt att City Safety har stannat bilen. ACC-bromsningarna som man får med radar i grillen är däremot mjuka och av en helt annan karaktär. Där följer ju bilen trafikrytmen automatiskt, alltså inga panikbromsningar. Och har du ACC:n så har du om jag förstår det rätt alltid kollisionsvarning med autobroms också.

Men när får man "kollisiosvarning utan autobroms"? Jag har det i min bil (som även har Driver assist-paketet) men kollegan har det inte och han har inte heller Driver assist. Kan det vara så att det kommer med Driver assist-paketet trots att det inte ser ut så på "bygg din Volvo"?
TureMagnusson skrev:Till V60 ingår den blinkande lampan (och mycket annat) i Driver Support-paketet. När bilen levereras så är funktionen avstängd, så man måste aktivera den i menyn för att lampan ska börja blinka.
Jag kanske är lite trött idag, men exakt vilken funktion är det som inte är aktiverad från leverans? Är det avståndsblinkerslampan? :)
PaNi skrev:Jag är 110% säker på att jag inte har radar i grillen. Har inte heller Adaptive cruise control i nuvarande bilen men hade det på förrförra så jag har koll på hur den fungerar.
I så fall har du inte driver support...
760 tändningslås?

Den startar direkt om man drar en kabel från[…]

Idag är det första gången jag r&ar[…]

Stänga av city safety permanent?

Hej där. Det är heller inte så enk[…]

Har du anpassad equalizer i telefonen? Streamar du[…]