Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Motorn är mera på (annan pedalmappning?), ligger på mycket högre varv, växlar inte upp lika snabbt.

Lådan låser växeln direkt (inget slip), hårdare växlingar.

S är ett jävligt jobbigt läge helt enkelt, men praktiskt om man har många bilar framför som man måste ta sig förbi:)
Natt och dagskillnad. Med S ligger den i princip aldrig under 1800rpm(då momentmax inträffar på min motor), växeliläggningar är något hårdare men främst är det ju extremt kännbart att den aldrig ligger under sitt maxmoment så det finns alltid hinkvis med vrid att hämta ur den, men det går ju knappt att köra runt så för det är grymt irriterande att den växlar upp så sent/inte alls när man bara ligger och plöjer. Men om du blir lite sugen på att busa en stund är det ett alldeles utmärkt läge att känna sig lite sportig ett tag.
Jag tycker S-läget funkar bättre om man kör lite mindre vägar i varierande hastighet. Annars är lådan så nervös och växlar upp och ner hela tiden för minsta lilla pedalrörelse (gäller min T6a då). Lite mer känsla av manuell låda när man åker i S-läge. Tycker helt klart det är ett läge som passar mig. Sen är det säkert inte sportigt nog för vissa ändå.
MrAnderzon skrev:Ja om du inte "växlar själv" i sportläget så växlar den ju inte förrän det blir skadligt för motor/låda så då är det ju ingen vits. ...men växlar du med spaken/paddlar så kan man ju styra varvtalet.
Lådan är ju optimerad att inte kunna skada motorn
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]