Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Viktor89
Hej!
Kanske en dum fråga men,
Vad är skillnaden med att starta bilen via VOC och låta den värma i 15 min jämfört med att dra igång dieselvärmaren?
Antar att skillnaden inte är nån men varför finns dessa två alternativ?
Användarvisningsbild
av Zanders
Starta bilen "bör" du endast göra på sommaren för AC-funktionen. Startar du bilen nu så kommer ändå värmaren starta pga dieselmotorn klarar inte av att få tillräckligt med värme på tomgång. Så startar du bilen startar du "båda". Använd bara värmaren för att få värme, betydligt smartare för både dig och miljön men framförallt skonar du din motor.
Senast redigerad av 1 Zanders, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perc
Menar du fjärrstart av motorn via VOC?

Det är väl nåt som används på marknader där bilar normalt sett inte har dieselvärmare, t.ex i USA. Sen kan man ju även kyla ner bilen med AC:n innan man ska åka, det är säkert en uppskattad funktion i mellanöstern. :)

Men självklart ska du använda dieselvärmaren när du nu har den - den tar lite mindre bränsle och så slipper du ju kallstarta motorn. En modern diesel får heller inte nödvändigtvis upp nån vettig arbetstemperatur utan belastning. Du får tomgångsköra hur länge du vill, du får ingen värme.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]