Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rullrobban
Hejsan!

Jag är i färd med att köpa en nyare bil och V60 tilltalar mig i form och storleksmässigt. Jag har dessutom hört mycket gott om bilen med avseende på dess köregenskaper. Problemet är att jag är osäker på vilken motor som passar mig bäst.

Jag pendlar just nu ungefär 60 mil/vecka i jobbet och kanske ytterligare 20-30 mil på helgerna. Det behöver inte vara någon ferrarimotor men jag vill också kunna köra om bilar utan att riskera livet. Jag har varmgarage när jag inte ligger ute i jobb.

Jag har varit inne på Volvo V60 D2 -12 men har inte riktigt greppat om det krävs ett partikelfilterbyte vid 12k mil eller inte? Nu när bensinpriserna är så pass låga som de är så kanske man ska satsa på en T3:a istället då dessa även ligger lite lägre i pris? Sambon har satt prisgränsen vid 150 000:-.

Jag tar gärna emot synpunkter!
Användarvisningsbild
av Perra83
Åk och provkör!!!!!

Kör du så mycket kommer du älska den adaptiva farthållaren. 150000kr räcker kanske inte till en fin V60.
av robeks
Jag kör själv nya d4 4cyl och är grymt nöjd med denna men hade
en D2 som hyrbil i jobbet och tycker inte denna motor alls känns trött utan gör sitt jobb alldeles utmärkt.

Det är manuell låda i bägge bilarna och det märks att låda och motor inte känns lika förfinad i gamla 5cyl
men helt klart duger d2 om man inte ska dra tungt.

Tänkte själv när jag körde att jag kanske själv tog onödigt stor motor 8)
av JE Jr
Perra83 skrev:Åk och provkör!!!!!

Kör du så mycket kommer du älska den adaptiva farthållaren. 150000kr räcker kanske inte till en fin V60.

Japp!

D2 är en motor många tycker är för seg, medans många andra tycker också den är helt tillräcklig.

Finns ju en del D3 för runt 140-150K. Den är ju klart piggare om det är diesel du är inne på.

Håller även med om farthållaren, du kommer älska den adaptiva!
av Primus
rullrobban skrev:Hejsan!

Jag är i färd med att köpa en nyare bil och V60 tilltalar mig i form och storleksmässigt. Jag har dessutom hört mycket gott om bilen med avseende på dess köregenskaper. Problemet är att jag är osäker på vilken motor som passar mig bäst.

Jag pendlar just nu ungefär 60 mil/vecka i jobbet och kanske ytterligare 20-30 mil på helgerna. Det behöver inte vara någon ferrarimotor men jag vill också kunna köra om bilar utan att riskera livet. Jag har varmgarage när jag inte ligger ute i jobb.

Jag har varit inne på Volvo V60 D2 -12 men har inte riktigt greppat om det krävs ett partikelfilterbyte vid 12k mil eller inte? Nu när bensinpriserna är så pass låga som de är så kanske man ska satsa på en T3:a istället då dessa även ligger lite lägre i pris? Sambon har satt prisgränsen vid 150 000:-.

Jag tar gärna emot synpunkter!
Känns inte som D2 är din grej... D3 eller till och med D4 tycker jag krävs om man har ett intresse av att ha lite knuff i motorn.
av rullrobban
Tack för alla svar! Jag var ute och kikade förra helgen men då vräkte snön ner så jag kände att det inte vs någon mening att provköra. Ska försöka komma iväg nästa helg igen. Tanken med tråden var att få en diskussion om D2 vs T3 och D4. Diesel kanske inte spelar så stor roll nu när bensin är billigare. Skatterna är väl också i stort sett lika på T3 och D3?
Användarvisningsbild
av Perra83
Sen så är inte skillnaden i verklig förbrukning så stor mellan dieslarna.
Ett par fördelar med en Volvodiesel är att du får dieselvärmaren som standard. VOC (Volvo On Call) sitter på många bilar.
Användarvisningsbild
av sony
rullrobban skrev:Sitter VOC på alla bilar från 2012 eller är det från ett visst utrustningspaket?

Extra beställning
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]