Trist, men detta kommer inträffa för alla XC60 med panoramatak, förr eller senare på grund av en konstruktionsmiss
Jag lämnade min till en volvoåterförsäljare som hade bilen i 2 veckor (för över tre år sedan) och de felsökte massor (rev ner innertak, lucka och allt.) i tät dialog med volvo centralt.
Till slut kom man fram till att det är en tillverkningsmiss och inget "fel". Problemet är att de två klackar som stänger ner "vindduken" drar åt sig vatten som då letar sig in i bilen på fel ställe och det rinner ner i innertaket, var det sedan kommer ut beror lite på bilens lutning. Verkstaden tog bort den främre luckan och kapade sonika av dessa två klackar en bit och sedan dess har jag inte haft några problem. Se bild på den här länken hur en modifierad klack ser ut.
Om du vill göra det själv tar du bara bort de fyra skyddslisterna på insidan av luckorna (sitter med snäppfästen, börja med de bakre) och sedan lossar du den främre luckan med sex torxskruv. Lyft sedan bort luckan och kapa av klackarna. Återmontera i omvänd ordning.
Du bör föresten kolla under mattorna fram, på min bil letade sig vatten också ner via insidan av a-stolpen och det blev dyngsurt på golvet under främre mattan.
Fråga gärna om det är något mer, jag vet rätt mycket om detta vid det här laget.