Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonasuppling
Hej har en xc60 med glastak och såg vattendroppar komma från taklampan i fram som droppa ner i kopphållaren.
Nåt med glastaket tro? Kan tillägga att igår var det plus och imorse minus. Om det påverkar tätningen eller nåt?
Användarvisningsbild
av MartinS
Trist, men detta kommer inträffa för alla XC60 med panoramatak, förr eller senare på grund av en konstruktionsmiss

Jag lämnade min till en volvoåterförsäljare som hade bilen i 2 veckor (för över tre år sedan) och de felsökte massor (rev ner innertak, lucka och allt.) i tät dialog med volvo centralt.
Till slut kom man fram till att det är en tillverkningsmiss och inget "fel". Problemet är att de två klackar som stänger ner "vindduken" drar åt sig vatten som då letar sig in i bilen på fel ställe och det rinner ner i innertaket, var det sedan kommer ut beror lite på bilens lutning. Verkstaden tog bort den främre luckan och kapade sonika av dessa två klackar en bit och sedan dess har jag inte haft några problem. Se bild på den här länken hur en modifierad klack ser ut.

Bild

Om du vill göra det själv tar du bara bort de fyra skyddslisterna på insidan av luckorna (sitter med snäppfästen, börja med de bakre) och sedan lossar du den främre luckan med sex torxskruv. Lyft sedan bort luckan och kapa av klackarna. Återmontera i omvänd ordning.

Du bör föresten kolla under mattorna fram, på min bil letade sig vatten också ner via insidan av a-stolpen och det blev dyngsurt på golvet under främre mattan.

Fråga gärna om det är något mer, jag vet rätt mycket om detta vid det här laget.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Om det är som du säger så borde rimligtvis Volvo göra en service promemoria på förekommande fordon vid service då de nu är underrättade om bristen och bär ansvar för densamma.
Användarvisningsbild
av MartinS
jonasuppling skrev:Ser ut som jag får göra det själv. Är det klackarna som trycker ner vindskyddet som är kapade?
Har du fått något svar?

Japp, vattnet som läcker ner i skarven följer klackarna innåt och droppar ner utanför avrinningskanalerna. Så klackarna måste kapas så att vattnet inte kan följa dom.
av jonasuppling
image.jpg
image.jpg (1.4 MiB) Visad 6041 gånger
Fick till svar att min åf får ta det. Min åf har aldrig hört talas om det :evil:

Så skruva ner takluckan själv. Simpelt! Hur ska jag kapa och hur mycket? Ska dom sned kapas? Bifogar bild om det är dessa klackar
av jonasuppling
Lyfte även även upp mattan höger fram. Blött där under. Lyfte även ur allt i bagageluckan också. Men där var det torrt. Så förhoppningsvis har det bara kommit höger fram.
Kupéfläkten får stå på över natten i fram
Användarvisningsbild
av MartinS
Vatten letar sig från kanten mot klacken, och det är ju redan en bit i mellan, så det bör väl räcka att ta ytterligare runt 5mm, kanske snett (fast mina är raka), då det lär va i hörnet där kanten och klacken är som närmast varandra som problemet ligger och vatten kan "krypa" mellan dom.

Det KAN ju va ett annat fel också med någon avrinning eller liknande, men detta är ju ett konstruktionsfel så det bör ju åtgärdas först.

När du återmonterat luckan bör den initieras igen, kommer dock inte ihåg hur man gjorde (det var något med knappen i taket), kanske kan någon med vida påminna? Det går ju utmärkt även utan men för att få den helt rätt inställd är det nog inte fel.

/Martin
skyltbelysning brunnit

Hade också problem med att mina glödlam[…]

Recharge frågor

Ok. Så vid full gas så ger den totalt […]

Har du verkligen 3,5 bar i bränsletryck..? Hu[…]

VOC Service

2G/3G-näten har precis stängts ner i di[…]