Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rakz
Hej!

Jag går i nybilstankar, och efter faceliften så känns V60 r-design rätt intressant.

Bilen jag tänkt mig är en Volvo V60 T5 (automat) Business Edition i R-design utförande.

Då Business Edition och R-design har vettig standardutrustning så tänkte jag bara välja till:

Savile grå 7900:-
Innerbackspegel, automatiskt avbländning 1300:-
Parkeringshjälp fram och bak 3000:-
Rails i Bright Aluminium 3000:-

Totalt 367 600:-

Innan jag går till Volvo-handlaren så vill jag göra min hemläxa, och jag har några funderingen nedan :)

- Finns det någon anledning för mig som kör ~1000 mil om året (endast helger) att välja en D4 istället för T5? De flesta bilar som säljs verkar vara D4'or, kommer en T5 uppfattas som en udda bil med lägre andrahandsvärde?
- Finns det någon utrustning som jag "borde" lägga till?
- Hur är prutmånen på denna typ av bilar, Business Edition-bilar är kanske nettoprissatta?
av MrAnderzon
Specen på min blev 372.000, betalde 346 eller 48...så några % blir det ju. Vad gäller andrahandsvärdet tror jag tvärtom att dom blir eftertraktade då ca 90% är diesel och mycket av dom resterande är t3:or.
av Linqid
Köp den bilen med den motorn som du vill ha, det är mitt bästa tips. En ny bil är en dålig affär hur du än vrider och vänder på det, och kör du såpass lite ser jag ingen anledning till att välja D4 före T5 när den senare ger dig så mycket mer glädje. 245 hk är allltid mer än 181... :wink:

Rent utrustningsmässigt finns det inte mycket en BE + R-Design saknar, den har ju allt som behövs i en modern bil och mer därtill. Givetvis finns det alltid tusen saker att lägga till som vissa anser är ett måste, men oavsett vilket får du en mycket fin bil!
av Tjocken
Jag skulle lägga till klimatpaketet med VOC, skönt att ha fjärrstyrd värmare, eluppvärmda baksäten och rattvärme. Ja även VOC funktionerna med att alltid ha koll på bilen och allt vad det innebär. Visserligen kostar det nästan 13k, men det är det värt tycker jag personligen.

Lycka till med köpet, håll oss gärna uppdaterade hur det går! :)
av perhall
Jag hade nog funderat på +14000 för soltak och navi i paketet där även (Business Pro) parkvarnare fram ingår = +11000
Men vill man inte ha soltak och navi så kvittar det ju...
av Rudolfs
Min v60 är en Business pro med allt vad det innebär. Naven bryr jag mig inte om men ingick i allt annat. Så jag har p varnare fram o bak, glaslucka etc. Sen har jag VOC klimatpaket, Avbländningbara speglarna in o ute, Sen har jag även Driver Support paketet. Min listade ca 420 jag betalade 366. Har även lite andra små saker som last paket, stänkskydd o bärkassehållare, 12v uttag bak :)

Jag tycker min bil känns fullutrustad. Känner inte att jag saknar något mer än 250hk ungefär (jag är hästkraftskadad efter att ha åkt Audi S,Bmw M och AMG hela mitt liv nästan) Så min D4 awd med 181 känns lite slö :P

Ska du handla i stockholm så kan jag förmedla kontakten med min säljare om du vill.
av ansjo
Den funderingen bensin kontra diesel funderade jag med på nu när jag beställde min bil, men slutade med en bensinare igen. Varför vara som alla andra :roll: ?
Kollar man tex blocket är T5 VEA ganska få till antalet, medans det finns en hel del dieslar. Och 245 kusar är ganska ok, trots att D4 VEA går riktigt bra 8) !
av rakz
Tack för all input!

Klimatpaketet är lite intressant, framförallt VOC men bilen kommer stå i varmgarage så det är lite svårt att motivera en värmare för de få tillfällen den skulle användas...

Driver Support-paketet går helt bort, klarar inte av den svarta lådan som hamnar i grillen - tycker det är skitfult och förstör hela bilen även om det är vettiga funktioner :(

Däremot så skulle jag kunna tänka mig Business Pro, någon som vet hur mycket lägre takhöjden det blir med takluckan?
av Rudolfs
rakz skrev:Tack för all input!

Klimatpaketet är lite intressant, framförallt VOC men bilen kommer stå i varmgarage så det är lite svårt att motivera en värmare för de få tillfällen den skulle användas...

Driver Support-paketet går helt bort, klarar inte av den svarta lådan som hamnar i grillen - tycker det är skitfult och förstör hela bilen även om det är vettiga funktioner :(

Däremot så skulle jag kunna tänka mig Business Pro, någon som vet hur mycket lägre takhöjden det blir med takluckan?
Jag tycker knappt panelen syns på min bil, Jag är 185cm och har gott om höjd kvar till taket. Handlarna har garanterat taklucke bilar så åk in o provsitt.
Användarvisningsbild
av Rillee
Det är lite synd att R-design inte har fått bättre maskering av radaren som de andra modellerna. Men jag skulle inte vilja vara utan Driver Support, för det är ett grymt tillbehör.

Fick en leverans med lite smaskens, det blir att t[…]

Uppdatering, Ny beg. styrväxel löste pr[…]

Första provkörningen med vanlig slangkl&[…]

Främre länkarms bussningar i bakaxel. b[…]