Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petlin
Hej,

i dessa vintertider vill jag kunna gå ut och starta bilen (V60 MY12) 10-15 min innan avfärd för att värma upp den. Samtidigt vill jag kunna lämna bilen låst på gatan under denna tid, dvs. låsa med nyckeln. Detta går dock inte, dvs. när bilen är igång går det inte låsa på med nyckeln. Jag misstänker att detta beror på att låsning av nyckel aktiverar larmet. Går detta lösa på något sätt?
petlin skrev:Hej,

i dessa vintertider vill jag kunna gå ut och starta bilen (V60 MY12) 10-15 min innan avfärd för att värma upp den. Samtidigt vill jag kunna lämna bilen låst på gatan under denna tid, dvs. låsa med nyckeln. Detta går dock inte, dvs. när bilen är igång går det inte låsa på med nyckeln. Jag misstänker att detta beror på att låsning av nyckel aktiverar larmet. Går detta lösa på något sätt?
Ha du VOC? För det går väl med appen i din tele i så fall? Eller så är jag ute och cyklar :)
av petlin
Nej bilen, alltså tomgångskörning. Är det inte att rekommendera menar du, jämfört kallstart? Kan tillägga att det framförallt handlar om kortare körning på morgonen till jobbet, stadskörning 4-5 KM.
av Lövet
Så du ska låta bilen gå på tomgång i 15 minuter? Ingen bra idé alls, motorn blir inte varm utan motstånd utan kommer bara slita på motorn.
Användarvisningsbild
av P210
Dessutom skulle du vara en miljögris utan dess like då de flesta kommuner nu mera har ett förbud mot tomgångskörning på max en min. Förmodligen helt okontrollerbart, men ser dina grannar bilen stå och puttra en kvart varje dag kan du räkna med att några stör sig på det snart...
Bild
Användarvisningsbild
av EjS
petlin skrev:Hej,

Gör samma sak och har undrat att man inte kan låsa. Jag bor ett ställe där det inte finns stöld risk men tex när man åker till dagis, affären, tankar, hämtar bröd vid bagaren osv.

Där är det ju närmast större miljösvineri att släcka starta motoren.

Iövrigt börjar min d5 motorn att ge värma efter 2-3 min utan extravärmare plus elvärmen hinnar värma upp stolar osv.

Kom ihåg att försäkringen inte täcker stöld om nycklen sittar i bilen!

På en del andra bilar används förs[…]

En -07 har väl inte sprintar🤔

Värdering 242

Tjena! Är ny här och skulle behöva […]

Innebär det att jag stryper tillförsel[…]