Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OssianF
Har en XC60 MY2010 vars dörrar fryser fast vid den övre yttersta listen när väderleken växlar kring noll-sträcket. Har försökt med silikon, samma jag använder till övriga lister. Hjälper inte.
Finns det något knep för att undvika detta?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Garage.

Men fryser det fast så du får svårt eller inte kan att öppna eller fryser det bara fast lite grann?

Lite fastfrysning kan nog vara att räkna med vid växlande väderlek.
av OssianF
Det fryser ihop ganska ordentligt. Man måste dra hårt och ihärdigt, inte rycka, för att det skall släppa.
Lite glidmedel kanske gör susen. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
av MartinS
Min xc60 fryser på precis samma ställe när det är växlande väder. Kör med suliconstift på den listen men den fryser ändå då och då. Märklig konstruktion.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Man kan ju undra hur mycket xc60 har problem i vinterväder när dem blir 10-15 år gamla. Svensk bil konstruerad för svensk vinter. Märkligt detta, bilarna på p2 plattformen hade ju sällan problem med dörrhandtagen
Användarvisningsbild
av MartinS
Problemet är att just den listen i ovankant på bakdörrarna är en "filtlist" (typ som en flockad gummilist), och inte rent gummi. Det gör att den suger åt sig vatten i filten, som sedan fryser fast mot plåten. I övrigt kan jag inte påstå att bilen har några egenskaper som gör den dålig för vintern, min XC60 är ändå inne på sin sjunde vinter nu.

Men jag håller med dig Simon, P2 plattformen är extremt funktionell, jag tror faktiskt inte volvo kommer tillverka så pass bra bilar igen. Solida, problemfria, ruskigt bra rostskydd och gjorda till 110% för svenskt klimat. Är jag en gammal gubbe när jag resonerar så?

/Martin
av GeBo
skojar du...
det är nästan omöjligt att öppna bagaget på en S80 när det ligger snö och is nedanför bakrutan
funktionellt? nja...

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]