Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Halloj.

Jag funderar på att byta ut min traktor. Den är tämligen välutrustad och man blir fort van vid finesser, t.ex. den adaptiva farthållaren.
Dessutom är lyset (bi-Xenon) väldigt bra, det bästa helljus jag upplevt.....

Eftersom jag starkt ogillar automatlådor och diesel men kräver AWD har jag länge sneglat på en Audi A4 Avant Quattro. Dock verkar alla begagnade vara ganska sparsamt utrustade, ingen fyrcylindrig har t.ex. haft adaptiv farthållare. De sexcylindriska är generellt mer välutrustade, men ovanligare, dyrare och försedda med automatlåda.

Ett alternativ är att (med en dåres envishet) fortsätta köra Volvo, men då måste någon del i kravspecen bort eftersom Volvo inte längre tillverkar fyrhjulsdrivna bensinbilar med manuell växellåda.

Nu har jag tittat lite på V60 T6 AWD, och då ingår sliromaten som förbrukar mycket bränsle och motoreffekt.
Uppgiven förbrukning är 1,02 l/mil, men hur mycket drar den i verkligheten?
Min XC60 drar ungefär 0,8 (mot uppgivna 0,75) och gamla V70:n drog 1l/mil mot uppgivna 0,95. Helt OK.
Generellt verkar det som om störst skillnad mellan uppgiven och verklig förbrukning har de allra snålaste varianterna om man får tro biltidningarna.

Något annat att tänka på om man t.ex. överväger en MY12?
Väldigt mycket är snarlikt min XC60, men "infotainmentsystemet" är ju annorlunda.
De flesta T6:or är antingen R-design eller Black R, vilket vad jag förstår innebär sportchassi. Blir det en chock att gå från en XC60 med standardchassi till en sådan?
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
Hej!

Har precis bytt från en XC60 2,4D med Polestar till en V60 Black R -13. Det är ju två helt olika bilar. Knappt jämförbart egentligen. Tyvärr har jag bara haft bilen någon vecka så mina iakttagelser kommer sannolikt skifta något under ägandets gång. Men vad gäller bränsleförbrukningen så sa färddatorn 0,81 i snitt på XC60n men verkligheten snarare 0,9. Kör mycket kortsträckor. Vad gäller V60n så säger färddatorn 1,05 men vid pumpen var det 1,12. Mycket småkörning. Kör man landsväg så går det att åka billigt dock. 80-väg och försiktig på gasen så snittar man nog under 0,8. Motorväg 120 km/h och kanske lite till... så sa färddatorn 0,92. Tycker det är helt okej. Men det är alla gaspådrag/växlingar som sörplar. Får väl ta med i beaktande att jag har svårt att köra ecodriving nu när man precis köpt en bil med sådan prestanda. Det är alldeles för inbjudande att dra på lite extra.

Läste många här som skrev att om man inte bestämt sig för att köpa en T6a så ska man INTE provköra en och där kan jag bara hålla med. Blev helt såld första lilla provturen. Som natt och dag mot XC60n. Sen beror det väl på vad man uppskattar i en bil, men jag som gillar prestanda fullkomligt älskar prestandan och den mjuka, eleganta motorgången hos T6an. När man hoppar i XC60n sedan känns det som att dra igång en gammal lastbil i jämförelse. Den råa, högljudda motorgången är verkligen inget för mig. Sen kan man visst tycka det är en fin känsla att sitta högt och ha gott om plats i XC60n, men för min del prioriterar jag helt klart att sitta nära marken och få Go-Cart-känsla. Väghållningen är ju kanon i V60n. Lagom avvägd sport/komfort. Kommer bli helt underbart till våren när man får på sommarhjulen och kan ta en tur på de slingriga vägarna.

Du säger du inte gillar automat och jag förstår dig så tillvida att ska man ha kul så är ju en manuell att föredra. Har tidigare ägt en Saab 9-3 V6 med manuell låda och 330 hk. Den var ju busigare att köra och kändes snabbare än Volvon iom att man t ex kan lägga i rätt växel, vänta på att det ska bli fritt och sen släppa upp kopplingen (vid en omkörning) och då ha maximalt vrid/effekt direkt istället för att vänta på att automaten ska växla och man inte själv kan välja växel. Blir ju mer slangbälle-upplevelse så att säga i det förstnämnda fallet.
Men hittills är jag mycket nöjd med automatlådan i Volvon. Växlar otroligt smidigt och alert. Då har jag ändå inte haft chansen att testa sportläget iom väglaget. Skulle absolut välja automaten före manuell om en sådan fanns. Detta trots att jag bor i utkanten av ett mindre samhälle och därför inte direkt kör så mycket stadskörning.

Får hoppas mina tankar är till någon hjälp. Bara fråga annars om det är något annat du undrar över.
Lycka till med bilvalet!
av mikebike
Egentligen är det ju svårt att motivera den väsentligt högre effekten med tanke på alla fartkameror, motorvägar och 2+1-vägar.
Behovet av snabba omkörningar är ju inte så stort längre...
T6:an får klart lägre skatt, men det äts snabbt upp av soppaförbrukningen, och försäkringen är högre, möjligen även servicen.

Eftersom jag jagar och är 50+ borde ju en SUV vara rätt för mig och visst har den sina poänger, men den känns rätt klumpig ibland och tröskverket under huven gör ju ingen glad....
Det gäller att övertala frugan också. Hon gillar inte att köra XC60:n eftersom hon tycker den känns stor och "vinglig".
V60:n är egentligen precis lika stor, utom på höjden.
Hennes systers familj har en BMW 318 och den tycker hon är (för) låg och en R-design V60 är nog i samma härad.

Mina tidigare bilar har (de flesta) varit en aning sportigare än den nuvarande:

V70N AWD 250 hkr
VST.SAM.2.JPG
Förra bilen
VST.SAM.2.JPG (161.25 KiB) Visad 674 gånger
V40 T4 235 hkr
440 Turbo
Alfa Romeo 75 3.0 och innan dess GTV6 2.5
av Lövet
Om den så skulle dra 1,3 istället för 1,0 är skillnaden mindre än 1 månads värdeminskning vid 1500mil/år...

Njut av bilen och tänk inte på några hundralappar per månad. Det är billigare att köra bilen man tycker om än en "smart" bil man inte gillar. För dessa byter man bara bort i förtid.
Användarvisningsbild
av MartinS
V60 R-design känns inte helrätt för en jägare...

Får man föreslå xc60 T6? Grym kombo! Xc60 är dock rejält törstigare än v60.

Som någon annan sa, provkör inte om du inte vill köpa en:-)
av perhall
Om du vill ha bra helljus så är det helt riktigt att satsa på en Volvo. Audi har rätt risigt helljus, samma med Citroën C5, Passat, alla BMW etc. Volvon har både bra halvljus och bra helljus. Ännu bättre är ljuset på MY14 med cornering lights...
PH
av mikebike
Jag är kluven....

Om Webasto-Center lyckas bota stanken behåller jag nog bilen ett tag till...

Min bil har adaptiva strålkastare, har bilar med "vanliga" Xenon-strålkastare lika bra helljus?
Användarvisningsbild
av MartinS
XC60 finns bara med halogen eller xenon i Sverige. Alla Xenonljus på XC60 har adaptiv funktion, iallafall fram till faceliften, sedan vet jag inte.

Jag håller med dig om helljuset på XC60, det är faktiskt enastående. Ingen annan bil jag någonsin kört har varit i närheten av sådant bra helljus.
av mikebike
MartinS skrev:XC60 finns bara med halogen eller xenon i Sverige. Alla Xenonljus på XC60 har adaptiv funktion, iallafall fram till faceliften, sedan vet jag inte.

Jag håller med dig om helljuset på XC60, det är faktiskt enastående. Ingen annan bil jag någonsin kört har varit i närheten av sådant bra helljus.
Nu menade jag V60, men samma sak borde ju gälla även där?
En bil med R-design som är baserad på Summum måste rimligen ha Xenon?
av Lövet
Du ser direkt om den har xenon genom att den har projektionsstrålkastare istället för reflektor. Och ja, helljuset på V60 är utmärkt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]