- lör 10 jan 2015, 19:05
#937359
Halloj.
Jag funderar på att byta ut min traktor. Den är tämligen välutrustad och man blir fort van vid finesser, t.ex. den adaptiva farthållaren.
Dessutom är lyset (bi-Xenon) väldigt bra, det bästa helljus jag upplevt.....
Eftersom jag starkt ogillar automatlådor och diesel men kräver AWD har jag länge sneglat på en Audi A4 Avant Quattro. Dock verkar alla begagnade vara ganska sparsamt utrustade, ingen fyrcylindrig har t.ex. haft adaptiv farthållare. De sexcylindriska är generellt mer välutrustade, men ovanligare, dyrare och försedda med automatlåda.
Ett alternativ är att (med en dåres envishet) fortsätta köra Volvo, men då måste någon del i kravspecen bort eftersom Volvo inte längre tillverkar fyrhjulsdrivna bensinbilar med manuell växellåda.
Nu har jag tittat lite på V60 T6 AWD, och då ingår sliromaten som förbrukar mycket bränsle och motoreffekt.
Uppgiven förbrukning är 1,02 l/mil, men hur mycket drar den i verkligheten?
Min XC60 drar ungefär 0,8 (mot uppgivna 0,75) och gamla V70:n drog 1l/mil mot uppgivna 0,95. Helt OK.
Generellt verkar det som om störst skillnad mellan uppgiven och verklig förbrukning har de allra snålaste varianterna om man får tro biltidningarna.
Något annat att tänka på om man t.ex. överväger en MY12?
Väldigt mycket är snarlikt min XC60, men "infotainmentsystemet" är ju annorlunda.
De flesta T6:or är antingen R-design eller Black R, vilket vad jag förstår innebär sportchassi. Blir det en chock att gå från en XC60 med standardchassi till en sådan?
Jag funderar på att byta ut min traktor. Den är tämligen välutrustad och man blir fort van vid finesser, t.ex. den adaptiva farthållaren.
Dessutom är lyset (bi-Xenon) väldigt bra, det bästa helljus jag upplevt.....
Eftersom jag starkt ogillar automatlådor och diesel men kräver AWD har jag länge sneglat på en Audi A4 Avant Quattro. Dock verkar alla begagnade vara ganska sparsamt utrustade, ingen fyrcylindrig har t.ex. haft adaptiv farthållare. De sexcylindriska är generellt mer välutrustade, men ovanligare, dyrare och försedda med automatlåda.
Ett alternativ är att (med en dåres envishet) fortsätta köra Volvo, men då måste någon del i kravspecen bort eftersom Volvo inte längre tillverkar fyrhjulsdrivna bensinbilar med manuell växellåda.
Nu har jag tittat lite på V60 T6 AWD, och då ingår sliromaten som förbrukar mycket bränsle och motoreffekt.
Uppgiven förbrukning är 1,02 l/mil, men hur mycket drar den i verkligheten?
Min XC60 drar ungefär 0,8 (mot uppgivna 0,75) och gamla V70:n drog 1l/mil mot uppgivna 0,95. Helt OK.
Generellt verkar det som om störst skillnad mellan uppgiven och verklig förbrukning har de allra snålaste varianterna om man får tro biltidningarna.
Något annat att tänka på om man t.ex. överväger en MY12?
Väldigt mycket är snarlikt min XC60, men "infotainmentsystemet" är ju annorlunda.
De flesta T6:or är antingen R-design eller Black R, vilket vad jag förstår innebär sportchassi. Blir det en chock att gå från en XC60 med standardchassi till en sådan?
PV 544 S 1963
TESLA Model 3 LR 2021
TESLA Model 3 LR 2021