Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag försöker hitta en jämförelse i förbrukning mellan T3:an (MY15) och 2.0F. Jag hade en V70 2.OF innan och vet ju att T3:an drar lite mindre men skulle vilja se en beräkning på blandad körning, eller en genomsnittlig förbrukning som löper på ex. över 100 mil. Jag har sökt men får liksom olika siffror beroende på var man läser :) Någon som känner till en väldigt pålitlig källa och kanske en sida där man kan se jämförelser?:)

Kollar man ex Volvos beskrivning (av det jag läst senast) över 2.0F så tycker jag den inte stämmer riktigt med min egen erfarenhet :)
Vad har du själv för förbrukningsskillnad, du har ju haft en 2,0f och har en T3 idag. Tänkvärt är dock att V60 är en lättare bil med mindre luftmotstånd än V70 som 2,0f sitter i.
Jag har en V40 T3 och den har de senaste tankarna dragit 0,7, 0,62, 0,64 och 0,64. Detta är uträknat (färddatorn har visat 2-4cl mindre) och de tre sista tankarna är nästan enbart långkörning.Bilen har gått ungefär 300 mil. Någon 2,0f har jag som tur är aldrig ägt eller kört :wink:
ersj skrev:Vad har du själv för förbrukningsskillnad, du har ju haft en 2,0f och har en T3 idag. Tänkvärt är dock att V60 är en lättare bil med mindre luftmotstånd än V70 som 2,0f sitter i.
Jag har en V40 T3 och den har de senaste tankarna dragit 0,7, 0,62, 0,64 och 0,64. Detta är uträknat (färddatorn har visat 2-4cl mindre) och de tre sista tankarna är nästan enbart långkörning.Bilen har gått ungefär 300 mil. Någon 2,0f har jag som tur är aldrig ägt eller kört :wink:
Jag noterade aldrig förbrukningen så mycket med 2.0F:n faktiskt, därav frågeställningen. Men har kalkylerat lite nu och inser att jag förmodligen betalar runt 400 kr/mån mindre med T3:an i förbrukning, dvs om jag kör 100 mil i snitt per månad. Inte illa pinkat.

Håller med dig angående 2.0F! Denna på en V70 var den hemskaste motor jag någonsin kört. Sirap. T3:an som jag kallar sneakmodellen av motorer känns i jämförelse som en raket!
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]