Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Någon som har koll på om de femcylindriga dieslarna kommer att finnas kvar i XC60 MY16? Visst är VEA:n vettig, men jag saknar den femte cylindern så nästa bil kanske är sista chansen att få njuta av den gamle klassikern. Vågar man hoppas att den finns kvar om ett år?
Användarvisningsbild
av MartinS
6-cyl T6 AWD har volvo tidigare sagt skall försvinna Mars 2015, men det kan ju ändrats.
av Suunto
Jag tror inte att nuvarande 5 cylindriga kommer finnas kvar på svenska marknaden till säljstart av MY16 (Maj -15).
Då de endast uppfyller: Euro 5B
Tänker på dessa 5 cylindriga motorer (EJ VEA): D3, D4, D4 med AWD, D5, D5 med AWD, T6 AWD
Jag kan ha fel, men det är vad jag tror. Fasas dessa ut så bör det komma VEA motorer. (4 cyl.)

Euro 6-normen skall tillämpas från den 1 september 2014 i fråga om typgodkännanden och från den 1 september 2015 i fråga om registrering och försäljning av nya fordonstyper.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=109480

Källa:
http://www.motormagasinet.se/alla/nu-ar ... -6-normen/
Användarvisningsbild
av PaNi
Jag hoppas kunna beställa en femcylindrig XC60 AWD om ett år. Antingen manuell eller med nya 8-stegsautomaten, den gamla automaten är inte ett alternativ för mig. Håller tummarna...
av valln
PaNi skrev:Jag hoppas kunna beställa en femcylindrig XC60 AWD om ett år. Antingen manuell eller med nya 8-stegsautomaten, den gamla automaten är inte ett alternativ för mig. Håller tummarna...
Om inte annat borde det finnas kvar nya lagerbilar med ett attraktivt pris.
av perhall
De kommer inte kombinera femcyl med åttaväxlade automaten hur som helst, det har jag väldigt svårt att tänka mig.

De gjorde ju faktiskt en uppgradering av 2,5FT till Euro 5 för en väldigt kort period, nämligen våren 2011, MY12 fanns den inte längre så det var bara ca fem månaders försäljning. Detta trots att T4F fanns. EU-mixen steg då en aning har jag för mig så de tog nog den enkla vägen...

VEA kommer ju med AWD i XC90 så det borde ju gå att integrera i övriga modeller.
PH
Användarvisningsbild
av LazerHawke
5cyl 6cyl kommer nog att försvinna i år då dom siktar på mindre motorer men ändå bibehålla effekten och körbarheten. Som jag förstått det så jobbar dom på att komma framåt i tekniken hybrid kompressor och turbosamspelet och vinna en miljövänlig utveckling därigenom med så låga utsläpp som möjligt därav minskar dom antalet cylindrar och krymper motorn... min teori iaf...
av valln
Jo, men Volvo vill nog fortsatt erbjuda awd och jag har svårt att tro att det kommer vea-motorer och awd på äldre befintliga plattformer speciellt v70 och s80. Förmodligen inte heller på s60/xc60.
Utslagsbegränsare

Tjena gott folk! En fråga bara till det goda[…]

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]