Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ridax
Har haft en V60 D3 my11 i ett knappt år och köpte nyss en andra V60 med samma motor och låda (och samma my). Nu tycker jag att jag får kärringstopp på den "nya" bilen mycket mer än på den gamla. Är det bara jag som är ovan vid den nya bilen och det är normalt att de känns så olika, eller borde två likadana uppföra sig såpass lika att man inte borde uppleva några inkörningsproblem med dragläge osv?
Senast redigerad av 1 ridax, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Det kan skilja lite,, framförallt lite mer om de inte är helt nya som man jämför med. Det är vad jag erfarit iaf.
av mattiasv60
Märker du att bilarna höjer tomgången på samma vis strax innan du når dragläget ?

På min MY11 skedde en förändring vid någon av service så att bilen höjer tomgången en aning strax innan dragläget. Efter det har jag inte råkat ut för ett enda kärringstopp... :lol: .

Ingen annan skillnad i pigghet vid körning ?
Användarvisningsbild
av Perra83
C30 D3 där höjs tomgången bara man trycker ner och släpper upp kopplingen. Inget sånt på V60 D4. Ändå är V60 lättare att komma iväg med. Skulle tro att det är en mjukvarugrej.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har precis som mattiasv60 hört om en mjukvaruuppdatering som ska lösa "kärringstoppproblemet". Det är inte säkert att det ligger med i den vanliga mjukvaruuppgraderingen utan man kan behöva säga till för att få den. Värt i allafall att du snackar med din servicetekniker.. :)
Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]

Tror det är en 10 mm. Jag bara provade med n&[…]

Magnetkoppling AC

Som du skrev. Muttern i mitten sen brukar jag f&ou[…]