Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Viktor89
Hej!
Jag håller på och letar efter en XC60 R-Design men vet inte vilken motor.
Eftersom plånboken inte räcker till för en ny så letar jag efter två, tre år gamla bilar med mil runt 10000 mil.
Jag kan typ inget om motorer så sätt men dom jag frågat gällande T6 säger, "va försiktig" innan du köper.. Är service dyr? Reparation? Förstår att den drar endel:) Annars har jag letat mkt efter D3 då jag tänkt BSR-trimma o få till 245hk. Får samma hk om jag gör det på D5an men dyrare försäkring.
Kör mestadels i stan o lite kortare utsvävningar så ligger på 1000-1500 mil per år.
Tips någon? Nåt jag inte borde köpa?

Tacksam för svar!!
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Fördelen när man köper begagnat är ju bland annat att man kan pricka in en bil som har massa extrautrustning och det kostar ju långt ifrån lika mycket extra som när det va nytt. ;) Med dom korta köraträckorna om året skulle jag kikat på en T6. :)
av Viktor89
Tanken är att hitta något vettigt mellan 250-300k. En ny bil blir ju på tok för dyr me tanke på att jag vill ha R-design, voc o allt de där roliga till. Vi snackar ju över en halv mille gott o väl på en ny bil, nejnej!! Är ju de första åren bilen rasar i värde, känns som de är smartast att klippa en efter 2-3 år?! Sen står ju sig XC60 hyffsat bra, såg en -11a som rullat över 20000 mil för ca 230k. Bilen är ju inte värd noll efter 6 år precis. Tjänar pengar gör man ju för den delen heller inte på bilar så jag får ta den smällen, har gjort de förr.
Användarvisningsbild
av MartinS
Att köpa en 20kmilad är väl alltid en liten risk. Inga specifika problem mes T6:orna vad jag vet, några tidiga 11:or har dragit för mycket olja pga felaktiga kolvringar, men annars är den inte mer riskfylld än någon annan motor. Det är en grymt fin motor i biltypen.
Användarvisningsbild
av crumpets
Ska du köra såpass kort är ju en högmilad bil inga större problem. Låga mil är ju främst viktigt om du själv ska lägga många på den tycker jag. Men att ge 230k för en bil som inte har varken maskinskadeförsäkring eller garanti kvar känns väldigt vågat. En bra deal om inget rasar men kan bli ungefär hur dyrt som helst. Hade nog inte lagt över 150k själv på en bil där ingen försäkring kan hjälpa mig med dyrare haverier som motor eller växellåda men allt beror ju på hur stor ekonomisk buffert du har.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Årsskatten på dieseln med automat är 4909kr & på bensin t6awd 3396kr

Servicepriset för T6 har jag för mig är lite billigare än dieslarna, T6 har kamkedja.

En T6a kan man hitta för runt ca 280-300 med bra utrustning, R-desingn + lite tll, det kostade ju betydligt mer över 500tkr när den va ny.

http://www.blocket.se/ostergotland/Volv ... ?ca=20&w=3

http://www.blocket.se/klippan/Volvo_XC6 ... ?ca=20&w=3

D3 är framhjulsdriven och har en motor på 2,0liter (163hk)
D3 AWD är på 2,4 liter (163hk) och är en strypt D5a denna funkar utmärkt att trimma upp till D5:ans nivå eller lite till.
av Viktor89
Jag kanske va lite otydlig, jag har inte tänkt köpa nån med 20k mil på nacken, menade bara att jag sett en för 230k och därmed står dom sig prismässigt, även efter 4,5 o 6 år. Xioz menade väl att de va bättre att köpa ny än 3 år gammal T6a...
I övrigt, nån som vet om delarna är dyrare till T6 jämfört me D3,D5? Typ bromsskivor etc. Antar att försäkringen är skyhög..
av rojo8515
Jag kan tänka mig att en T6 bil körs lite hårdare och då slits ju en del saker ut tidigare förstås.

Årsskatten är 3396:- för T6 och 4960:- för D5 så diesel bör bli lönsamt om du kör över 500 mil stadstrafik per år.

1,3 liter x 12,50 x 500 mil = 8125:-

0,8 liter x 12,50 x 500 mil = 5000:-

Fast det blir ju lite roligare med en T6 motor förstås.

VOC kom inte förren MY 2012 och det är nog inte helt enkelt att hitta en R-design med VOC från det året.

Den fina Haldex generation 4 var ju fram till 2011 vill jag minnas.

D5 med Polestar och automat passar XC60 perfekt för stadstrafik.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Försäkringen är inte skyhög jämfört D3/D5 min V8 kostar 100kr mer i månaden i försäkring jämfört med pappas XC60 D5 R-design 2011. D5 awd är ingen raket precis men den duger gott & väl. Men vill man ha det lilla extra får man välja någon annan motor. ;)
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]