Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TureMagnusson
Om ett par veckor hämtar jag ut min nya fina V60 D4 Ocean Race Edition. Jag pratade med säljaren men tyckte han var lite otydlig om stänkskydd och mumlade något om att det sitter några skydd på från början, men inga "läppar". Han påstod också att bara 10% - 20% valde att montera "extra" stänkskydd. Hur är det, vad tycker ni? Behöver jag montera stänkskydd eller duger de som sitter på som standard? Vad är det som sitter på från början egentligen?
av Lövet
Bilen får mycket mer stenskott och blir konstant smutsig längs sidorna om du inte har det. Ser bara fördelar med stänkskydd och det tar 2 minuter per skydd att montera själv. Betala inga 800 spänn för att verkstaden ska skruva på dem.

Det sitter inga stänkskydd där standard. Säljaren pratar strunt.
Användarvisningsbild
av bem
De flesta argument för stänkskydd hittar man här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=112542

Har stänkskydd fram+bak på min V70 MY14 och ångrar det inte.
Brorsan hade det på sin förra XC60 och har det även på sin nya XC60 MY15.
Både jag och brorsan monterade dem själv. Hur enkelt som helst men se till du har
rätt skruvmejsel (för torx, tror 5 mm) och en popnit-tång samt borrmaskin och 5 mm borr - det var vad som behövdes för V70 i alla fall, kanske bara är skruv på V60 så då är det busenkelt i så fall.

/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
av 122Sport
Det sitter faktiskt en liten stänkläpp som sticker ut ca: 5mm utanför skärmkanten och något nedåt på vissa 15 modeller har jag sett!
Läste ikväll monteringsanvisningen ang "riktiga" stänkskydd fram och det fanns två varianter varav den ena beskrivningen visade att man skulle skära bort det befintliga med en vass kniv för att få dit dom nya.
Så försäljaren var nog inte helt ute och cyklade även om dom inte räknas in som "riktiga" stänkskydd.
Men något skyddar dom ju iaf...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har fram + bak på vintern och sedan monterar jag av dom bak (tror jag) när sommarhjulen är på.

Sparar väldigt mycket att lägga till bak på vinter också.

Montera själv! Tar i princip ingen tid alls! Det som behövs är en torx-nyckel sen är det bara att skruva på. :-)-)
Användarvisningsbild
av Rillee
Montera fram på min s60, skyddar nog trösklarna men sidorna blir lika skitiga ändå.
av Nicco
Jag hämtade ut min nuvarande bil under vintertid och såg snabbt (efter ett par hundra mil) att det började se tråkigt ut längs trösklarna, så jag monterade stänkskydd och det är jag glad för. En vän till mig med en likadan BMW har inte stänkskydd och nu efter ett par år ser man verkligen skillnaden. Lacken på dörrar, trösklar och framskärmar ser märkbart tråkigare ut där stänkskydd saknas.

Jag valde stänkskydd på min S60 nu när jag beställde, vilket kändes givet. Skydden till S/V60 är dessutom rätt diskreta.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Jag ställde samma fråga här på forumet innan jag fick min bil. Idag är jag sjukt glad över att jag tog det! I alla fall på V60:n så syns dom knappt, dom är väldigt diskreta. Jag var lite orolig över att det skulle se fult ut. Men jag hade fel! Dom skyddar enormt mycket! Rekommenderas!
av TureMagnusson
Tack för alla tips och rekommendationer. Jag ska skaffa och sätta på stänkskydd så fort jag hämtat ut bilen. Det verkar som om de kostar ungefär lika överallt, c:a 400 kronor per par.
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]