Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Meco
Reflektion av min V60 OCR T3

Sjukt nöjd med min V60 OCR T3 fram tills nu.

Driver support: är väldigt glad att jag valde just detta paket. Det kom på bara några dagar innan min order frystes. Men nu känner jag att bilen skulle ha blivit märkbart tråkigare funktionsmässigt utan detta paket. Är liksom en del av själen i bilen. Visserligen hade det varit ännu bättre om jag haft en automatlåda med den adaptiva farthållaren, men det fungerar bra ändå på ex motorväg. Jag körde i princip 25 mil utan att gasa och bromsa själv på motorväg :)
Blis-funktionen är klockren, likaså mittlinje/kantlinje-varnaren.

VOC: Med appen är kontrollen av värmaren och allt annat klockrent. Riktigt användbart!

T3:an: Riktigt nöjd med motorn. Tycker den är förvånansvärt pigg. Jag kommer ju från 2.0F-träsket så allt är väl bättre. Bör kanske vara det sämsta Volvo någonsin stoppat i en bil ever?

Barnstolar: Jag har två barn där bak. En framåtvänd och en bakåtvänd. Var först lite orolig för utrymmet jämfört med V70:n, men konstigt nog är det lite mer plats för sambon fram än i V70:n. Kan bero på att panelen fram i V60:n tar mindre plats kanske. Bagaget är ju som bekant mindre men då vi inte använder vagn längre så fungerar det för oss. Fungerar utmärkt att lasta allt i julas. Detta var ett stort frågetecken för mig när jag funderade på en V60. Spekulerade i en Toyota Avensis ett tag som är lite större men efter ha provkört V60:n efter Avensis så var det naturligtvis kört.

I det stora hela tycker jag V60:n är enormt mycket skönare att köra än V70:n jag hade. Designen på bilen är mycket snyggare, jag var kraftigt less på margarinpaket-looken som V70 och XC70 har haft alldeles för länge nu. Med stylingpaketet på V60:n så känns den komplett för mig. Ironstone är precis lagomt utseendemässigt. Silver känner jag blir för mycket på vissa färger. Speciellt diffusern bak gör en enorm skillnad jämfört med hur T3, T4 D2 och D3 ser ut utan. Lite metall-touch lyfter bilen lite istället för det där plast svarta. Glad att jag stod ut med att vänta och då få OCR-fälgarna. Ser att en del valt bort dessa för att få bilen snabbare. Uhh! Aldrig!:)

Mitt betyg av bilen så far är 10 av 10. Må hända att jag inte haft så många bilar att jämföra med. Men fram till nu: Golf, Skoda Fabia, Toyota corolla och Volvo V70. Sammanfattningsvis tycker jag att V60, V40 och XC60 är dom snyggaste modeller Volvo sprutat fram på senare tid med undantag för overkligt snygga XC90 då:) Enda enda jag hade valt om jag hade haft lite större budget är automatlåda, men det funkar ändå.

Det enda jag spekulerar i nu är om det är värt att investera pengar i kartorna till bilen. Tydligen vad jag läst finns mjukvaran där redan, den skall enbart aktiveras. Så det är ju licensen som jag förstår som kostar. Det är ju hutlöst med pengar, men tänkte fråga ÅF om han kan göra ett bra pris. Kanske om jag åker dit och diskar deras personaldisk i fikarummet?:)
av MrAnderzon
Kul att du är nöjd, precis som jag. Har haft min v60 ocr t5 en knapp månad och är grymt nöjd. Kom ju också från v70 2.0f så skillnaden till t5 är ju enorm.

8-stegade automaten är en fröjd och skillnaden i varv mot v70:n som varvade 10.000 v kändes det som i 120 mot nu 1750 i 120....klart mycket behagligare....
Användarvisningsbild
av LazerHawke
MrAnderzon skrev:Kul att du är nöjd, precis som jag. Har haft min v60 ocr t5 en knapp månad och är grymt nöjd. Kom ju också från v70 2.0f så skillnaden till t5 är ju enorm.

8-stegade automaten är en fröjd och skillnaden i varv mot v70:n som varvade 10.000 v kändes det som i 120 mot nu 1750 i 120....klart mycket behagligare....
motorn är grym den drar iväg utan nån som helst ansträngning vips så är du uppe i en hög fart :lol:
av ansjo
Gott att höra du är nöjd, och OCR fälgarna har alltid varit snygga i mina ögon:). Lite trådkapning nu, hoppas det är ok :roll: .
T5, hur upplever ni denna. Gick ifrån diesel nu när jag beställde bil igen, och lite för att inte vara som alla andra beställde jag en bensinare igen...visst är vridet skönt i en diesel men så mycket billigare att köra vete fasen. Vad drar era T5:or i verkligheten?
av MrAnderzon
ansjo skrev:Gott att höra du är nöjd, och OCR fälgarna har alltid varit snygga i mina ögon:). Lite trådkapning nu, hoppas det är ok :roll: .
T5, hur upplever ni denna. Gick ifrån diesel nu när jag beställde bil igen, och lite för att inte vara som alla andra beställde jag en bensinare igen...visst är vridet skönt i en diesel men så mycket billigare att köra vete fasen. Vad drar era T5:or i verkligheten?
Faktiskt tycker jag vridet känns lika bra i t5:an som d4:an även om det skiljer 50 Nm tror jag? Men vridet känns ungefär samma från ca 17-1800 v till 6000...Ang förbrukning ligger jag nu efter ca 140 mil på 0.9 totalt. Många kallstarter ovh korta sträckor, men även några längre.
Provade att sätta på farthållaren i LAGLIG hastighet (100 Km/h ) och hamnade efter ca 5 mil på o,62. Provade även i 80-90 utan farthållare ngr mil och hamnade då enl. färddator på 0.58. Enligt staplarna i färddatorn gick ett par km på ca 0.48....kan ju varit mer nerför än uppför men en ganska plan väg.
Men om man använder dom 245 hästarna så rinner det iväg. Inga problem att ligga på 1.8 l heller :)
Användarvisningsbild
av LazerHawke
ansjo skrev:Gott att höra du är nöjd, och OCR fälgarna har alltid varit snygga i mina ögon:). Lite trådkapning nu, hoppas det är ok :roll: .
körde min S60 T5 3 pers fullpackad i bagaget samt med vinterdäck 6.6L/100km körde över 70mil på en tank ändå hade jag 2 streckkvar innan jag tanka upp den igen pga kylan... så du kommer en bit över 70mil garanterat..
av ansjo
Tack, då är det ungefär som jag räknade med. Ligger på 0,83 i snitt nu, så det blir inte så stor skillnad 8)
Användarvisningsbild
av LazerHawke
ansjo skrev:Tack, då är det ungefär som jag räknade med. Ligger på 0,83 i snitt nu, så det blir inte så stor skillnad 8)
ska bli intressant till våren ;)
av raye123
Jag har en V60 D4 awd MY 15 sedan 2 månader.Hade en v70 2.5t och en v70 d5 awd innan.Eftersom barnen är stora så är vi oftast två,eller en som sitter i bilen.Jag lastar dock mycket vid enstaka tillfällen och har känt en viss oro för den detaljen.Helgen innan jul så skingrades dock alla orosmoln angående
lastutrymmet när vi skulle åka till stugan med all mat och julklappar och saker inför julhelgen.Med allting nedfällt så var det knappt någon skillnad mot
v70.Tack vare längden så svalde den hur bra som helst.Att i praktiken se denna lastkapacitet var som en tidig julklapp.Det är verkligen en sportswagon.
Mycket fin att köra med exakt styrning väghållning och en uppgraderad drivlina.0.76 hittills men i veckorna blir det Mycket korta sträckor i stadstrafik så det är helt okay i mitt tycke.Den är otroligt stark och rapp upp till 140 sen kan jag sakna d5 an i högre farter,tre gånger om året kanske, men jag ser stor skillnad på bränslet som jag hade hoppats på.Dessutom är den mer exakt komponerad än v70,mer välbyggd och solid.Jag är helnöjd.
B230F går fett

Varför ska du sänka trycket?? Bräns[…]

Katalysator...

Har för mig att det finns någon lagnin[…]

Som rubriken lyder..någon som vet? V70 201[…]

Lysande :-) Du får testa buntbandstricket […]