Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av A2de
Jag med familj (2vuxna, 2barn) har bestämt att vi ska byta bil och har fallit/fastnat för en V60 d2.
Dagens bil en Nissan QQ 4x4 2,0 bensin har varit en bra bil men något törstig 0,8 blandad körning och ca 5-10 mil/dag.
Känner inget stort behov av en avd längre.

Några semestermil med vår lätta husvagn (1300kg) blir det om vädret tillåter.
Då vi bor i Dalsland där det helt saknas motorvägar så ser jag inte heller något behov av ett fartvidunder på våra 70-80km sträckor här omkring.

Föra ägaren till husvagnen drog vagnen med en V40 drive och hävdade att det gick bra.

Så frågan lyder: Tror ni att d2an är rätt motoralternativ även då vi kopplar på våran lätta husvagn (1300kg)?
Någon med erfarenhet av d2an som dragbil?
av A2de
Har förstått det med när jag har läst runt lite men hade tänk köpa beg 12-13 då jag inte hade tänkt lägga mer är 200tkr.
av Lövet
För dina ändamål kommer säkert D2 räcka alldeles utmärkt.
av Aman
Hej
Jag skulle undvika en D2 då en ny MY16 D2 är på gång med en ny VEA motor, dock betydligt dyrare än 200tkr.
Det bästa är att själv prova sig fram, börja med D2 och provkör upp till D5 nivå för att hitta motorn som passar dig.
Vettigast för begränsad budget vore kanske den äldre D4 fram till MY13.
av Linqid
Aman skrev:Hej
Jag skulle undvika en D2 då en ny MY16 D2 är på gång med en ny VEA motor, dock betydligt dyrare än 200tkr.
På vilket sätt hjälper det TS?

TS, för ditt behov säger jag som Lövet - en D2 räcker säkert alldeles utmärkt för dig och dina behov. Så länge man inte söker något fartvidunder så är D2 en helt okej vardagsmotor för normalbilisten.
av spuzz
Jag hade min D2 i 2.5år. Förbrukningen helt klart ett plus och tycker inte att den är så långsam som folk beskriver.

Aldrig kört med dragfordon men det kanske rentav går att provköra med?
av V60D5AWDPolestar
Beror på hur mkt du är beredd att betala för din bil?
av Jäverhammar
Äsch då, vi provkörde bpde en V60 D2 samt en V70 D2 innan vi köpte vår XC70. Kan helt ärligt säga att med min körstil märker jag ingen skillnad alls mellan D2 och vår D4. Den extra effekten D4 har märks inte förräns man fällt pedalen långt längre ned än vad som behövs i vardagskörning.
Med släp har jag inte testat någon av dem men väl en gammal Passat 1.9tdi 130hk med automat. Inte en tillstymmelse till problem med en 1480kg vagn (borde bli samma vikt / effekt förhållande).
Gillar du motorn och karaktären så köp!
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)

Kolla säkring F59 på CEM-modulen. Om de[…]