Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krosso
Hej
Undrar om någon har uppgraderat sensus till navigation och tycker den funkar bra och är värt pengarna?
Finns det varning för fartkameror i den?
Är det lokala kartor eller måste man vara online?
Uppdaterar man kartorna själv eller bara via verkstaden (om det är lokala kartor )?
av robeks
Har inte nav själv men funderar om man ska fixa det dock så tycker jag den e rätt dyr.
Vad jag hört finns det varning för kameror och kartorna är lokala i enheten och har fri uppdatering
via dator som man laddar ner till usb och stoppar in i bilen, men som sagt har inte nav själv så jag kan ha fel,
det har hänt förr :roll:
Användarvisningsbild
av Kite
Kartorna är lagrade i bilen och det finns varning för fartkameror (dock måste man ha aktiverat röstvägledning för att höra varningsljudet)
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Dock har jag en fundering på usbminnets storlek som jag kan använda då systemet stöder FAT32 vad är då max jag kan använda??
Användarvisningsbild
av leiwi
Krosso skrev:Hej
Undrar om någon har uppgraderat sensus till navigation och tycker den funkar bra och är värt pengarna?
Uppdaterar man kartorna själv eller bara via verkstaden (om det är lokala kartor )?
Du laddar ner kartan via en webbplats och lagrar kartan på ett USB minne som du sedan sätter i bilen (mittkonsollen)

Bilen kräver att minnet är formaterat med FAT32 vilket gör att största minnestorlek blir 32 Gb :o
av Trollet99
Kite skrev:Kartorna är lagrade i bilen och det finns varning för fartkameror (dock måste man ha aktiverat röstvägledning för att höra varningsljudet)
Så trodde jag också att det var efter att ha läst manualen men när jag provade köra förbi en kamera utan att ha någon navigering aktiverad så plingade det till till min glädje! :-)
Användarvisningsbild
av LazerHawke
leiwi skrev:
Krosso skrev:Hej
Du laddar ner kartan via en webbplats och lagrar kartan på ett USB minne som du sedan sätter i bilen (mittkonsollen)

Bilen kräver att minnet är formaterat med FAT32 vilket gör att största minnestorlek blir 32 Gb :o
något minne du rekommenderar??
av Krosso
Vilka kartor ingår (Sverige,Europa etc)?
Finns det någon annan navigering som är billigare att aktivera med online-kartor?
Sensus frågar ju efter någon kod när jag väljer navigering i meny..är det kod för offline-paketet för 7000:- eller något annat?
Användarvisningsbild
av Kite
Trollet99 skrev:
Kite skrev:Kartorna är lagrade i bilen och det finns varning för fartkameror (dock måste man ha aktiverat röstvägledning för att höra varningsljudet)
Så trodde jag också att det var efter att ha läst manualen men när jag provade köra förbi en kamera utan att ha någon navigering aktiverad så plingade det till till min glädje! :-)
Behövs ingen aktiv navigering men för mig så måste röstvägledning vara på.
Användarvisningsbild
av leiwi
Krosso skrev:Vilka kartor ingår (Sverige,Europa etc)?
Finns det någon annan navigering som är billigare att aktivera med online-kartor?
Sensus frågar ju efter någon kod när jag väljer navigering i meny..är det kod för offline-paketet för 7000:- eller något annat?

Nej det finns ingen annan navigation att aktivera till sensus , då får man välja en "lös " navigator.
Alla bilar efter v46 2014 har navigationen "laddad" i bilen med både hård och mjukvara , det som saknas är en aktivering som görs hos ÅF ,och ja tyvärr kostar den mellan 6 och 7 tusen!!! :o
För oss här i Norden gäller Europakartor!
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Volvoapp på telefonen vil at man skal ha beg[…]

@lakis5 , Ja det kan inte vara svårt. Eller[…]

Alltså, jag börjar bli lite fundersam v[…]

Lampor + VoC

Vad jag vet så måste man programmera[…]