Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå,

Vår XC60 Drive -10 har just passerat 15 000 mil.

Vid service i sommar fick jag veta att några stag i bakvagnen börjat glappa och behöver bytas på nästa service. Minns inte priset men det var förvånansvärt dyrt. I veckan började den gå dåligt, vill inte komma upp i varv. Nån sensor trodde verkstaden, ska in med den i morgon.

Jag börjar känna igen ett mönster från en V70N jag hade tidigare. Det var nått dyrt som pajade varje kvartal.

Är det dags att byta ut XCn mot nått nyare? Börjar problemen komma vid typ 15 000 mil?

Hade ju tänkt köra den i 2 år till och sedan hitta mig en lätt begagnad XC90 utav nya modellen. Men samtidigt är jag allergisk mot verkstadsbesök, tar mycket hellre mina bilkostnader genom värdeminskning än via verkstadsnotor.
Hur långt går en XC60 innan det är bättre ekonomi i att byta
Det är extremt sällsynt att det är bättre ekonomi i att byta till en nyare. Jag skrev aldrig först men raderade, men i princip är det så.
MartinS skrev:
Hur långt går en XC60 innan det är bättre ekonomi i att byta
Det är extremt sällsynt att det är bättre ekonomi i att byta till en nyare. Jag skrev aldrig först men raderade, men i princip är det så.
Ja så är det.

Det är väl en fråga om man levar med att bilen strular ibland.

Jag har upplevd att massor saker kommer inom en kort period och då blir man lite fångad. Vem önskar att sälja en bil präcis efter man har betalt 50.000 för nya delar på verkstad?

Altid billigast att fortsätta med den gamla bilen.
Du kommer aldrig tjäna på att byta bil. Det händer liksom inte. Tar du ut en ny XC60 tappar ~200.000kr på 3 år, finns inte en chans att din bil kommer kosta lika mycket i reparationer under samma period.
När det är värt att byta är egentligen bara en själv som kan avgöra, beroende på så många faktorer. Men har man väl börjat fundera i de banorna brukar det vara nära det läget :roll: .
Det är ett väldigt enkelt bilägande med en ny (nyare) bil, och ofta inte så många extra utgifter än de man normalt räknar med såsom soppa, service, skatt och försäkring.
XC90_Executive skrev:Sen är det väl så att det är roligare att lägga pengar på en ny bil än att reparera en gammal! :wink:
+1 på den :D

Jag satt också i samma sits fast med en V50 med snart 18000 på mätaren som jag hade haft i 7 år började bli mer och mer problem så vi fick för oss att byta till en lätt beg XC60 men det gick ju inte så bra.... blev en ny istället :lol: :lol:

Nu är ju inte din så väldigt gammal men det händer ju en hel del på några år och inte bara med design och premiumkänslan utan även med säkerhet, så det finns kanske mer än bara pengarna som man ska fundera på om man ska fortsätt med den gamle eller hitta nått nytt men billigare det tror jag inte det blir
Magnetkoppling AC

Som du skrev. Muttern i mitten sen brukar jag f&ou[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Hej, jag är på jakt efter en först[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

XC90 är ofta luftfjädrade. De svälj[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ryssland hotar med evigt krig - ”Vi stred mo[…]