- tor 11 dec 2014, 09:34
Jag kör idag en V60 D4 Man från 13. Alltså 163 hk modellen. Jag har en fundering på hur moderna motorer fungerar. Min upplevelse är att motorn "lossnar" först vid ca 17/1800 varv. Tittar man på vridmomentkurvan så finns inget i den som indikerar något särskilt vid just det varvtalet. Då kommer min fråga, är det idag mer tekniken som går in och gör något där? Att man kan mappa bilen är ju inget konstigt. Och frågan är helt enkelt om det finns en programmering som lägger på "mer gas" vid dessa varvtal? Eller hur man nu ska beskriva det.
Som jämförelse inträffar det när man backar. Just när man släpper kopplingen får bilen ett tydligt effekttillskott. Det gör att innan jag vande mig så kopplade jag ur för att inte få den fart som man naturligt tror ska uppnås. Men om man inte kopplar ur går gaspådraget ned av sig själv och bilen saktar in. Allt detta utan att jag rör vid gasen.
Som jämförelse inträffar det när man backar. Just när man släpper kopplingen får bilen ett tydligt effekttillskott. Det gör att innan jag vande mig så kopplade jag ur för att inte få den fart som man naturligt tror ska uppnås. Men om man inte kopplar ur går gaspådraget ned av sig själv och bilen saktar in. Allt detta utan att jag rör vid gasen.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,