Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag väntar på en välutrustad V60 D4 Aut FWD med hastighetsberoende servo, men är lite fundersam på en sak. I Driver Alert-paketet ingår en funktion för att hålla koll på om man oavsiktligt kör över vita linjer. Kommer jag att ännu av det i ratten (Lane Keeping Assistant) eller kommer bilen bara att pipa (Lane Departure Warning) eller kanske både och?

Informationen jag har hittat lite här och där är inte riktigt entydig. Är det någon som vet med bestämdhet?
Kite skrev:Nya vea motorerna har elektrisk styrservo och då får du assistans med pålagt rattmoment och skakning i ratten.
Tack! Är du alldeles säker?
Piper den också?
Jo funktionen är är som Kite skriver om du har LKA så får du rattpåverkan( bilen försöker svänga tillbaka) och vibration ,har du LDW får du bara "vibrationen" i ratten
Inget ljud !! ( äldre modeller Piper)

Jag uppskattar LKA!

Uppdaterar Du kan inte ha båda utan antingen LKA eller LDW
Det har ingenting alls med VEA att göra. Alla nyare bilar med LDW/LKA har detta. Du får ett val i menyn. Rattmoment, pling, eller båda samtidigt. Extremt bra funktion i mitt tycke som åker mycket fullpackad motorväg. Det är så otroligt lätt att bli distraherad av nåt och råka driva ut lite mot mittlinjen. Omöjligt med LKA!
crumpets skrev:Det har ingenting alls med VEA att göra. Alla nyare bilar med LDW/LKA har detta. Du får ett val i menyn. Rattmoment, pling, eller båda samtidigt. Extremt bra funktion i mitt tycke som åker mycket fullpackad motorväg. Det är så otroligt lätt att bli distraherad av nåt och råka driva ut lite mot mittlinjen. Omöjligt med LKA!
Om jag kommer ihåg rätt så är förutsättningarna sådana på vissa Volvomodeller att man måste ha VEA motor för att få LKA , detta för att det elektriska servot som krävs inte går/gick att få med "gamla" motorer i vissa karosser. Man har då enbart LDW...
Frågan kan som sagt vara berättigad på grund av variationerna som finns/funnits, TS har dock som sagts båda funktionerna, om inte annat så på grund av sitt motorval.

/Thomas

(Edit: Med VEA kan man få LKA som funkar som crumpets beskriver ovan, utan VEA så kan man bara får LDW på S/V60 )
crumpets skrev:Aha! Jag bara antog att alla hade elservo för att V40:n hade det :oops:
Det är lätt att tro, men det är en salig röra mellan olika servosystem till olika bilar/motorkombos...utan EPAS (den helelektriska servon) kan man inte heller få parkeringsassistenten.

/Thomas
Likaså tror jag inte ex V70/XC70 med vea har elektriskt styrservo så det är olika för olika motorer men alla 60 modellerna har LKA med vea motorerna.
Jag har inte hittat i menyerna att jag kan få med "pling" utan det är tysta ingrepp via rattvibration enbart. Ska kolla snabbt imorgon igen i menyerna om jag missat inställningen.
Vilken variant finns i D6?
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]