Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har sökt i forumet men hittar ingen som faktiskt bekräftat att det fungerar att montera "riktiga" extraljus på en XC60 med Driver Support.
Jag är på gång att beställa en ny XC60 med mer eller mindre alla paket. I Driver Support ingår ju adaptiv farthållare, pedestrian protect etc. Jag har frågat flera återförsäljare och alla säger att det går inte att montera extraljus i grillen p.g.a. dessa system. Men kollar man hos QPax så finns det bågar som ska fungera om man håller sig till en lampa som inte är större än 175mm. Men är det verkligen bara systemet för adaptiv farthållare som sitter i grillen? Sitter alla andra system bakom backspegeln? Det känns som om pedestrian protection borde sitta i grillen och då möjligtvis störas ut av extraljusen.

http://www.qpax.se/dept/XC60-14-_3897/SWE/SEK

1. Kan någon bekräfta att denna lösning verkligen fungerar problemfritt med Driver Support (och halvljusautomatiken).
2. Om inte, är det ens lönt att sätta en mindre ljusramp längst ner? Tidigare har jag fått höra att dessa system inte kommer i närheten av "riktiga" extraljus.
Det är även aktivt helljus på XC60 med driver support det bländar av o anpassar ljusbilden automatiskt efter mötande bilar den funktionen blir felaktig o fungerar inte som tänkt när man har extraljus kör du med extraljus har du längre bredare ljusbild så extraljusen lär blända mötande trafik innan bilens automatik som vet hur bilens original ljusbild ser ut bländar av
s6025t skrev:Det är även aktivt helljus på XC60 med driver support det bländar av o anpassar ljusbilden automatiskt efter mötande bilar den funktionen blir felaktig o fungerar inte som tänkt när man har extraljus kör du med extraljus har du längre bredare ljusbild så extraljusen lär blända mötande trafik innan bilens automatik som vet hur bilens original ljusbild ser ut bländar av
Tack. Det känns som om det bästa är att nöja sig med de ljus som följer med som standard då och glömma extraljus. Finns det flera olika lampmodeller eller lampstyrkor jag kan sätta in för att optimera ljusstyrkan?
Användarvisningsbild
av ER
Förr fanns det till Qpax sänksats så man kunde ha 225mm ljus i nosen, detta är bara ytterligare ett skäl att inte välja till detta DS trams när verkliga säkerheten bli lidande när man inte kan montera riktiga ljus i nosen så man ser vad man kör.
DS lär stoppa VÄLDIGT många fler olyckor än extraljus. Dessa kan man ju inte använda i trafik ändå.

Vill man ha extraljus kan man montera LED-ramp i grillen. Det gör Volvo ÅF själva till de som önskar mer ljus. Inte samma sak förstås men bättre än inget.
Användarvisningsbild
av ER
Lövet skrev:DS lär stoppa VÄLDIGT många fler olyckor än extraljus. Dessa kan man ju inte använda i trafik ändå.

Vill man ha extraljus kan man montera LED-ramp i grillen. Det gör Volvo ÅF själva till de som önskar mer ljus. Inte samma sak förstås men bättre än inget.
DS är mera benägen att ev. skapa situationer som kan upplevas konstiga, ologiska och otrevliga. Har hellre BRA helljus än bil som själv bestämmer att bromsa utan att ha anledning annat än sin egen inbyggda ointelligens.
Ser hellre djuret och undviker det än tvingas ha taskigt ljus och inte se faran man lätt undviker med bra ljus.
Tillhör man den farligt växande skaran som bara transporterar sig i bilen utan att bry sig om regler och trafik i övrigt, dvs inte kör så kan DS vara sista livlinan. Men för oss som kör bil är det bara onödigt trams som förhindar verklig säkerhet på mörka vägar.
ER skrev:Förr fanns det till Qpax sänksats så man kunde ha 225mm ljus i nosen, detta är bara ytterligare ett skäl att inte välja till detta DS trams när verkliga säkerheten bli lidande när man inte kan montera riktiga ljus i nosen så man ser vad man kör.

Jag har svårt att tro att du kört en bil med "aktivt heljus" systemet bländar inte av i vanlig mening vid möte utan ställer om ljusbilden att lysa "förbi" det mötande fordonet ut på högersidan
Och vad gäller ljusstyrkan och ljusflödet känns extra ljuskällor helt överflödiga om man tar hänsyn till att otroligt viktiga säkerhetssystem slås ut
Och att systemet upptäcker bla annat gående vid vägkanten bättre än ögat gäller både vid hel och halvljus :shock: :shock:
ER: Hur många bilar med DS har du kört? Tyvärr känns ditt svar mer som ett resultat av överskattande av egen förmåga än av fakta. Att DS minskar antalet olyckor (och omfattnignen av de som ändå inträffar) är statistiskt belagt.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]