Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karlp
På min XC60 2014 var jag på fliken inställningar, klickade ok och då kom det fram en ruta med
Autovärmare på eller av, kallades också extravärmare. Vad är detta, och hur fungerar det ?
Parkeringsvärmaren finns på en helt annan flik för inställning av tid.
Finns det något samband mellan dessa ?
av raye123
Autovärmare är samma värmare som parkeringsvärmaren.Om den är på startar den alltid automatiskt när du startar bilen och går tills motorn har uppnått normal arbetstemperatur.Jag har den alltid på AV.Jag föredrar att bestämma själv när och hur länge värmaren ska vara på.
av Hakan975
raye123 skrev:Om den är på startar den alltid automatiskt när du startar bilen och går tills motorn har uppnått normal arbetstemperatur.Jag har den alltid på AV.Jag föredrar att bestämma själv när och hur länge värmaren ska vara på.
Jag undrar om det inte ska vara under en viss utetemperatur innan den startar, sedan ska man nog inte stänga av den om det är riktigt kallt ute men det är ju bara min åsikt.

Jag tror finessen med att kunna stänga av autovärmaren är om man vet att man bara "ska ned på kiosken". Dieselvärmare mår ju inte så bra av att stannas innan den har fått upp arbetstemperaturen. De ska dessutom motioneras under sommarhalvåret då och då för att fingera riktigt bra.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
"De ska dessutom motioneras under sommarhalvåret då och då för att fingera riktigt bra." Liksom VOLVO lastvagnars:s kupé värmare ska motioneras några gånger under den varmare årstiden för att inte bega igen. Som vi skåningar säger. Becka igen kanske ni upplänningar säger.

Jo men jag fattar inte riktigt. Du petar i en s[…]

Tackar, får kolla även det!

Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]

Tvättade bilen till en bekant, fin färg […]