Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av D1000
Är minst sagt smått irriterad efter jag idag då jag skulle hämta ut min XC60 D4AWD Ocean Race.

Det började med att jag för ett par månaderna sedan besökta Volvo handlaren för att beställa en ny tjänstebil då min nuvarande V70 har blivit 3år gammal. Det började med att säljare var väldigt påtryckande och försökte få mig att ta dom färgval som han tyckte om, jag sa till honom att det är inte aktuellt och sa att det är dessa färgval som jag vill ha och markerade emot honom att han gick över gränsen.

Efter det så lugnade han ned sig och jag fick offerten med dom val som jag ville ha.
Ett par veckor senare så lägger jag beställningen och då meddelar säljaren att han inte kommer att vara på plats pga ledighet när det dags för mig att hämta min bil, jag frågar om leveranstiden och han säger 13 veckor. Det var väldigt lång tid tyckte jag men det var väl inget att göra än att acceptera det.

Ett par veckor senare så hör jag av mig till säljaren och ville dubbelkolla vilken färg på innetaket han hade registrerat på min beställning, han säger att det är ljust och jag passar på att ändra till svart då jag har aldrig ägt en bil med det och vill prova det. Jag frågar samtidigt att få login till Volvos webbsida så jag kan följa bilen, säljaren säger att han ska fixat det men inget händer.

Ett ytterligare par veckor senare så åker jag till handlaren för att kolla vad som händer och varför jag inte har fått mitt login till Volvo. Nu har säljaren gått på ledighet och jag får efter lång vänta prata med en annan säljare, Jag frågar om till olika tillval som kan görs vid leverans och samtidigt så tittar jag igenom beställningen och upptäcker att säljaren har registrerat fel färg på styling paketet som jag har beställt! Nu börjar jag att bli lite sur och går på säljaren om varför jag inte fått något login, jag vet att det inte är en superviktigt funktion men varför ska jag inte få det när alla andra kunder får det? Säljaren kollar i systemet och ser att han inte har registrerat mig som förare/kund och det gick tydligen inte att ändra!? Jag gick därifrån hyfsat sur med tanke på deras två hanteringsmissar.

Idag var det äntligen dags att efter 13 veckors väntan, var glad som ett barn på julafton när jag klev in genom dörren hos handlaren. VI börjar med att gå igenom alla papper och jag lämnar över min nuvarande bil. När allt var klart så är det äntligen dags att titta på bilen, Jag såg direkt att något var fel när jag titta in i bilen, sommardäcken som ligger i bakluckan har blank svart färg och dom jag beställt skulle vara silverfärgade. Jag är nu vid det är laget fortfarande på gott humör men det skulle snart ändras.

Jag går ett var runt bilen och ser först att det är mycket märken från vattnet när dom har tvättat bilen samt en del damm/fläckar men det värsta kommer nu, jag öppnar passagerardörren och ser samtidigt att det är repor i lacken på taket nedan för solluckan! Det ser ut som ett djur katt/fågel har rivit med klorna på taket och det såg inte bra ut. Killen som sköte leveransen sätter sig i bilen för att köra in den till leveransavdelningen och då reagerar jag på att den går väldigt tyst med tanke på att jag beställt vinterdäck med dubb. Inte helt oväntat så ser jag att det är dubbfria däck som sitter på bilen SUCK!

Sitter och väntar i cirka 45-50min på att dom ska fixa det, men får beskedet att dom inte har däck hemma som passar och måste beställa hem dessa, ska det ta över 40min att kolla det!

Leveranskillen som nu börjar se väldigt generad ut erbjuder mig en hyrbil och jag åker snabbt därifrån för jag behövde åka till jobbet. Jag har sökt ansvarig hos handlaren men utan framgång och han har inte ringt tillbaka så jag ringde till leasingbolaget och bad dom att jaga ansvarig hos handlare.

Summering
Det känns som säljaren la in dom färgval som han tyckte att bilen skulle ha trots att jag sa nej och offerten samt beställningen säger något helt annat.
Varför går det att ändra färgen på innertaket men det går inte att registrera mig som förare efter det att beställningen är gjord?
Varför tar det +40min att kolla om man har dubbdäck på lager?
Repor på en ny bil och dåligt tvättat till och med går dom inte igenom bilen innan kunden kommer?
Hade dom varit lite smarta så hade dom erbjudit mig att åka iväg med dom dubbfri däcken och bett mig komma tillbaka om en vecka för att fixa sommarfälgarna och sätta på rätt vinterdäck, nu kommer det att bli en större sak av del hela eftersom jag har blandat i leasingbolaget och sökt ansvarig.

Däcken går alltid att få ordning på även om jag är tveksam till att handlaren är kompetent att få till det inom när tid men vill man ha en helt ny bil med listpris över 450K där dom har polerat taket för att få bort div repor?

Ursäkta det långa meddelandet.

Har beslutat att avslöja vilken handlaren är efter som deras bemötande vid uthämtning av bilen var riktigt dålig då dom bad att få bra betyg i deras kundundersökning trots att dom visste att jag var missnöjd så deras fokus låg mera på att få bra statstik än att få en nöjdkund.

Handlaren: Bilia Segeltorp
Senast redigerad av 3 D1000, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Perra83
Man blir bara matt av allt schabbel!

Jag hade inte rört bilen innan allt var åtgärdat. Jämför bilen med underlaget som du har signerat. Det som du har på papper ska du få inget annat!

Lackdefekter kan om du har tur poleras bort till ett bra resultat. Ska taket lackas om så var mycket bestämd att inga nyansskillnader eller skarvar får synas!
av ansjo
Lider med dig, och jag håller med föregående talare att ditt kontrakt är det som gäller. Ni har ju varsitt likadant exemplar, och vete tusan om jag skulle köpt någon mer bil där...
Användarvisningsbild
av sony
Jag skulle inte acceptera detta verkligen.
av D1000
Förtydligande då jag skrev inlägget väldigt fort, bilen är kvar hos dom och jag har en lånebil från handlaren. Jag överväger att avboka bilen då dom har levererat både fel och defekt vara det kommer iallafall var utgångsläget i discussionen med handlaren imorgon om dom hör av sig...
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
En till Pajas volvo ÅF. :evil: tråkigt när det är massa smådetaljer som är fel när man ska hämta ut en ny bil. :???:
Användarvisningsbild
av Robbi
Usch, det var min mardröm när jag väntade på min bil. Jag riktigt rös när jag läste detta. Lider med dig.
av Droopy
D1000 skrev:Förtydligande då jag skrev inlägget väldigt fort, bilen är kvar hos dom och jag har en lånebil från handlaren. Jag överväger att avboka bilen då dom har levererat både fel och defekt vara det kommer iallafall var utgångsläget i discussionen med handlaren imorgon om dom hör av sig...
Avboka, direkt, det har du all rätt till. Jag fick själv fel färg på inredningen i den ORE jag beställde för ett par år sedan, den fick de sälja till någon annan.
Man kan nästan tro att du varit inne hos ÅF i S-vall.
Användarvisningsbild
av poseidon
Ok, det är alltså fel däck och fälgar samt ev kvarstående repor på taket.

Däcken kan fixas. Man kan göra fel.

Olyckor, dvs repor händer. Borde gå att fixa.

Varför dömer ni ut handlaren för detta?
Vilken mjukvara har ni?

Ja men ca 3 veckor efter release datumet (2 juni)

Fick en leverans med lite smaskens, det blir att t[…]

Uppdatering, Ny beg. styrväxel löste pr[…]

Första provkörningen med vanlig slangkl&[…]