Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av axxar
Hej!

Jag har en Volvo S60 D3 AUT MY12
Imorse när jag skulle hoppa in i bilen och starta den så ville den inte starta utan den klickade bara när jag tryckte på Start knappen!
Fick upp en massa felmeddelanden som t.ex Airbag, Antisladd, osv.. Testade att starta bilen flera gånger samt på massa olika sätt men utan resultat.. Testade dessutom med att låsa bilen nån minut och sedan låsa upp för att sedan testa Starta igen men även denna gång utan framgång.. Tog tjejens bil istället till jobbet då och ringde en bärgare på vägen som skulle hämta bilen om cirka 3-4 timmar då han hade ganska mycket o göra just då.. Bad honom dessutom att inte starta bilen utan bara bärga den direkt, o då jag jobbar på en bilverkstad så inväntade jag honom bara tills han kom och när han väl kom så testade vi starta bilen tillsamanns o viiiiiiiips ja gissa vad?! Bilen starta på första klick utan problem! ?:-/

Då är min fråga, vad fan var det som hände mig imorse? ??:-/

Tacksam för svar!!
av axxar
StefanN skrev:Låter som dåligt laddat batteri.
Har ungefär 20 km till jobbet och 20 km hem, det borde väll ändå räcka för att ladda batteriet tillräckligt? Har dessutom aldrig haft nå batteri problem utan det här är första gången isåfall.. Kan även tillägga att på morgonen så startade jag motorvärmaren via VOC i ungefär 30 min.. Kan den isåfall ha dragit slut på batteriet?
av Rudolfs
axxar skrev:
Har ungefär 20 km till jobbet och 20 km hem, det borde väll ändå räcka för att ladda batteriet tillräckligt? Har dessutom aldrig haft nå batteri problem utan det här är första gången isåfall.. Kan även tillägga att på morgonen så startade jag motorvärmaren via VOC i ungefär 30 min.. Kan den isåfall ha dragit slut på batteriet?
Låter som ett dåligt batteri, hur lång tid tar din 20km långa resa?
av axxar
Rudolfs skrev:
axxar skrev:
Låter som ett dåligt batteri, hur lång tid tar din 20km långa resa?
De e så va? Nja va kan det ta, cirka 30 min ungefär.. Känns som att den borde väll ändå ladda upp under den tiden? Har aldrig haft det här problemet och jag har kört såhär i mer än 2 år.. Det här är första gången o ja tycker det är jätte konstigt.. ?:-/

Kopplade även OBDn på jobbet (använder Autocom) och den indikera på lite olika saker men gav inget direkt svar på det som hände..
av Rudolfs
Låter som ett dåligt batteri, hur lång tid tar din 20km långa resa?[/quote]

De e så va? Nja va kan det ta, cirka 30 min ungefär.. Känns som att den borde väll ändå ladda upp under den tiden? Har aldrig haft det här problemet och jag har kört såhär i mer än 2 år.. Det här är första gången o ja tycker det är jätte konstigt.. ?:-/

Kopplade även OBDn på jobbet (använder Autocom) och den indikera på lite olika saker men gav inget direkt svar på det som hände..[/quote]

Men autocomen känner ju av om batteriet är dåligt, ikonen uppe till höger som är ett batteri.

ett batteri på en bil som går många kortare sträckor tenderar till att hålla 3-4 år. Så att det börjar ju bli dags ändå.
Användarvisningsbild
av MostlyInept
Hade inte vissa årsmodeller problem med antennen för att läsa chippet i nyckeln dvs startspärren? Kan ju vara nått sånt också att det skulle vara batteriet tycker jag inte det låter som då brukar man väl höra startmotorn som försöker snurra(?) och om det nu är batteriet varför startar bilen direkt på verkstaden?

Hoppas att du hittar felet oavsett vad det är :)
av Aman
Hej
Dåligt batteri var det i alla fall inte. Den startade senare direkt därmed var batteriet ok.
Inte en chans att ett urladdat/dåligt batteri startar vid senare startförsök helt utan vidare.
Om batteriet har dålig laddning bör åtminstone startmotorn göra startförsök dvs att bilen krankar och man märker att motorvarvtalet sjunker när bilen ej går igång. När man drar ut batteriet helt så hör man en massa klick i reläna samt att ljuset i kombit brukar blinka och även i kupébelysningen.
Tror att ditt problem ligger i fotbromsen/tändningslåset som av någon anledning inte velat vara med på morgonen. Glappkontakt pga kyla kanske?
Användarvisningsbild
av StefanN
Aman skrev:Hej
När man drar ut batteriet helt så hör man en massa klick i reläna samt att ljuset i kombit brukar blinka och även i kupébelysningen.
axxar skrev: den klickade bara när jag tryckte på Start knappen!
Fick upp en massa felmeddelanden som t.ex Airbag, Antisladd, osv..
av axxar
Aman skrev:Hej
Dåligt batteri var det i alla fall inte. Den startade senare direkt därmed var batteriet ok.
Inte en chans att ett urladdat/dåligt batteri startar vid senare startförsök helt utan vidare.
Om batteriet har dålig laddning bör åtminstone startmotorn göra startförsök dvs att bilen krankar och man märker att motorvarvtalet sjunker när bilen ej går igång. När man drar ut batteriet helt så hör man en massa klick i reläna samt att ljuset i kombit brukar blinka och även i kupébelysningen.
Tror att ditt problem ligger i fotbromsen/tändningslåset som av någon anledning inte velat vara med på morgonen. Glappkontakt pga kyla kanske?
Ja eller hur? Kan inte ha varit batteriet.. Misstänker exakt också så som du säger att det kan va nått glapp eller liknande pga kylan.. Då är det bara en tidsfråga innan det händer igen ??:-/
Katalysator...

Har för mig att det finns någon lagnin[…]

Som rubriken lyder..någon som vet? V70 201[…]

Lysande :-) Du får testa buntbandstricket […]

@fjohan82 , Intressant prissättning :) Ska n[…]