Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansjo
Jag har börjat fundera på bilbyte, och är grymt villrådig hur jag ska göra. Äger idag en XC70 my13 som jag är ganska nöjd med, men med lite smågrejer som jag inte tycker är helt ok för en så dyr bil. Det största är växellådan som inte är så mjuk som jag tycker den ska vara, trots att volvoverkstaden haft den inne flera gånger.
Har funderat på en Xc60 T5, trots att jag vet den inte är fyrhjulsdriven. Jag vill ha en lite modernare motor än en femma plus den 8-stegade automatlådan, och frågan är även om man ska vänta till my16 om den nya VEA kommer med lite fler alternativ. Sedan vill jag inte vänta för länge heller, modellen är några år nu och köpa en bil som bara något år efter man plockat ut den blir omgjord känns väl sådär...

Är det någon som haft XC70 och gått över till XC60, vad tycker ni så här i efterhand?
Erfarenheter av VEA T5 någon?
Användarvisningsbild
av sony
Jag kan svara bara när det gäller " Vänta" du nämnde. Jag får min xc60 d4 AWD om ca en vecka och jag väntar också på vea med AWD och massa annat men jag tänker inte gå utan en bil i 2 år eller nåt. Köpte mig en bil och kommer köra den i några år innan jag byter till nåt annat nyare som du sa. Jag tror att xc70 har större bagag resten är en smaksak.
Användarvisningsbild
av Robbi
Det går inte att noja sig så mycket för karossbyte och att bilen blir "den gamla". Historien har visat att det inte spelar roll för andrahandsvärde. En bil som Volvo V70N sålde bra begagnat trots introduktion av den nya V70II. Det är fortfarande bra andrahandsvärde på den gamla karossen.

Jag köpte en XC70 VEA D4 Sport edition 8-aut och är helnöjd. Lite fastare på vägen, all svampighet som bortblåst. Ligger stabilt på högre hastigheter och kurvor. Just nu känns det som att jag för första gången inte byter bil om tre år. Varför XC70? Snygg, bra packa i och känns som ett lyxåk med den bästa komforten av alla, enligt mig. Jag har lite problem med XC60 då jag tycker den ser lite ihopträngd ut och det känns så också när man sitter i kupén.

Nu blir jag väl utslängd från detta XC60 forum men se mitt inlägg som en motvikt emot liktyckligheten här inne
av spuzz
Hade samma problem att välja men efter ett par provåk var XC60 vinnaren. Den nya motorn och lådan är grym på båda. Ser framemot nästa generation av XC70 om den följer V90 designen. Hade plånboken bestämt så hade XC70 varit ett billigare val då driver support ingår. Lycka till med valet och kör så många provåk du kan!
av ansjo
Visst har ni rätt, någon gång får man ju slå till om man inte vill ligga kvar i sina gamla hjulspår :lol: .
Min lokala volvohandlare har öppet i morgon, får nog testa deras V60 T5 som är den enda de har med den motorn...
Användarvisningsbild
av Perc
Robbi skrev:Jag köpte en XC70 VEA D4 Sport edition 8-aut och är helnöjd.
Ursäkta om jag sticker ut hakan, men känns det inte lite fel med en framhjuldriven XC70?

För man kan väl inte få VEA med AWD ännu?
av Rudolfs
Beror säkert på vad man är ute efter. Det är ju likadant med xc60. Är man ute efter en skön suv, men inte bryr sig om awd eller ej så är det ju klockrent med en fwd. Jag själv skulle aldrig köpa en höjd bil utan awd.
Användarvisningsbild
av Robbi
Perc skrev:
Robbi skrev:Jag köpte en XC70 VEA D4 Sport edition 8-aut och är helnöjd.
Ursäkta om jag sticker ut hakan, men känns det inte lite fel med en framhjuldriven XC70?

För man kan väl inte få VEA med AWD ännu?
Nej inte alls. XC70 är för mig en lite mer lyxigare och mer komfortabel variant av V70. Med sport edition blir den också mer så än en skogsvägstraktor. Sedan handlar det om nytta, jag kör mest i stan och motorväg och har inte jättenytta av AWD. Det är en stor hype med AWD just nu med resultat att många åker omkring med det utan att egentligen behöva det. Bor man på landet, längre norr så visst. Det finns många XC70 och XC60 FWD. Jag prioriterar hellre VEA med den nya automatlådan som gör min bil till en perfekt långfärdsbil med utväxlingen. Jag ligger på 1700 varv i 120, var ligger den gamla motorn och lådan på, närmare 3000? Bränsleförbrukningen och skatt behöver väl jag inte motivera? Behöver jag ens dra upp diskussionen med den undermåliga Haldex5?
Användarvisningsbild
av Robbi
Rudolfs skrev:Beror säkert på vad man är ute efter. Det är ju likadant med xc60. Är man ute efter en skön suv, men inte bryr sig om awd eller ej så är det ju klockrent med en fwd. Jag själv skulle aldrig köpa en höjd bil utan awd.
Jag skulle nog inte heller köpa en SUV som XC60 utan AWD. XC70 är däremot ingen SUV utan en herrgårdsvagn och med Sport Edition chassit ser jag den mer som en lyxvariant av V70.
Användarvisningsbild
av MartinS
Hur blev olackad plast lyx? Jag förstår inte...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)