Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har börjat fundera på några saker kring Volvos säkerhetsfunktioner. Det jag undrar dels är:

Vet någon om något fall där exempelvis VOC har kommit till användning, ex räddat människor och fungerat rent klockrent?

Sedan undrar jag lite ang. funktioner som autobroms etc. Skulle det inte innebära en potentiell risk exempelvis på vinterväglag om ex ett djur springer fram på vägen, bilen tvärbromsar på halt underlag, istället för som man bör göra i många situationer på halt väglag, frikoppla och försöka styra undan?

Synpunkter från er andra på det? Är alltså bara spekulativa funderingar får min sida :) Kan tänka mig att just denna funktion inte alltid är den bästa i dessa typer av situationer? :)
Bilen bromsar så pass sent att det är för sent att svänga undan ändå. Det är verkligen i absolut sista sekund autombroms slår in när det fungerar som det ska.

Själv gillar jag dock inte det alls eftersom det höll på att orsaka att jag blev påkörd bakifrån men det är beskrivet i en annan tråd så vi behöver inte ta det igen.
Lövet skrev:Bilen bromsar så pass sent att det är för sent att svänga undan ändå. Det är verkligen i absolut sista sekund autombroms slår in när det fungerar som det ska.

Själv gillar jag dock inte det alls eftersom det höll på att orsaka att jag blev påkörd bakifrån men det är beskrivet i en annan tråd så vi behöver inte ta det igen.
Aj då, ja men det blir väl valet: köra på eller bli påkörd. Förmodligen kanske man ställs inför samma situation utan denna funktion?
De har nog tänkt igenom de flesta möjliga situationer som kan uppkomma och det är verkligen när det inte finns några möjligheter att svänga undan som bilen bromsar. Sedan låser ju inte bilen hjulen totalt utan självklart samverkar samtliga system såsom ABS, antisladd osv för att få så säker funktion som möjligt.
Sedan lite beroende på vilken version man har men jag tror inte att systemen upptäcker och bromsar för djur.
Autobroms i hög fart reagerar på saker av plåt och struntar därmed i djur. Som sagt så är de kalibrerade att -när de fungerar korrekt- bromsa endast när du ändå till 100% hade kolliderat, och därmed snarare minska skadan än att helt undvika den. City safety däremot som är aktivt i låg hastighet kan helt undvika en skada, tror det är 30km/h och under. Annars handlar det mesta om skademinimering.

Summan av kardemumman är helt enkelt att systemen kan omöjligt bli perfekta, de är dömda att någon gång bugga ur och göra fel, det finns inget skapat av människor som är perfekt. Däremot kan det ha så bra träffsäkerhet att det totala antalet olyckor drastiskt går ner om alla skulle använda dessa system. VOC har jag inget tvivel om att det funkar utmärkt. Varför skulle det inte göra det? Det är ju bara en telefon som ringer ett nödnummer och lämnar lite info.
crumpets skrev:Autobroms i hög fart reagerar på saker av plåt och struntar därmed i djur. Som sagt så är de kalibrerade att -när de fungerar korrekt- bromsa endast när du ändå till 100% hade kolliderat, och därmed snarare minska skadan än att helt undvika den. City safety däremot som är aktivt i låg hastighet kan helt undvika en skada, tror det är 30km/h och under. Annars handlar det mesta om skademinimering.

Summan av kardemumman är helt enkelt att systemen kan omöjligt bli perfekta, de är dömda att någon gång bugga ur och göra fel, det finns inget skapat av människor som är perfekt. Däremot kan det ha så bra träffsäkerhet att det totala antalet olyckor drastiskt går ner om alla skulle använda dessa system. VOC har jag inget tvivel om att det funkar utmärkt. Varför skulle det inte göra det? Det är ju bara en telefon som ringer ett nödnummer och lämnar lite info.
Hmm men City saftey är väl även över 30 km/h om man har driver support? Autobroms bör reagera på djur eftersom det enligt Volvo ska reagera på ett barn som springer ut på vägen? :)
Fast personer och djur ser ju rätt olika ut.
Från instruktionsboken:
För optimal prestanda av systemet krävs att
den systemfunktion som identifierar fotgängare,
får så entydig information om kroppskontur
som möjligt – detta förutsätter möjlighet
att urskilja huvud, armar, axlar, ben, över- och
underkropp i kombination med ett mänskligt
normalt rörelsemönster.
Om stora delar av kroppen ej är synliga för
funktionens kamera, kan systemet inte upptäcka
en fotgängare.
• För att en fotgängare ska kunna upptäckas
måste denne synas i helfigur och
ha en längd av minst 80 cm.
• Kamerasensorns förmåga att se fotgängare
i skymning och gryning är begränsad
– precis som för det mänskliga ögat.
• Kamerasensorns förmåga att upptäcka
fotgängare är avstängd vid körning i mörker
och tunnlar – även vid tänd gatubelysning.
fyrahjul skrev:
crumpets skrev:Autobroms i hög fart reagerar på saker av plåt och struntar därmed i djur. Som sagt så är de kalibrerade att -när de fungerar korrekt- bromsa endast när du ändå till 100% hade kolliderat, och därmed snarare minska skadan än att helt undvika den. City safety däremot som är aktivt i låg hastighet kan helt undvika en skada, tror det är 30km/h och under. Annars handlar det mesta om skademinimering.

Hmm men City saftey är väl även över 30 km/h om man har driver support? Autobroms bör reagera på djur eftersom det enligt Volvo ska reagera på ett barn som springer ut på vägen? :)
Nej! Så är det inte.
City safety är ALLTID upp till ca 50km/h. För en bil utan driver support tar det slut här. Med driver support tar sedan från 50-210km/h(tror jag det var) collision warning with auto braking över. Detta är en helt annan teknik med helt andra sensorer! Denna reagerar endast på plåt.
Det du tänker på är sedan pedestrian detection, en tredje teknik... Den identifierar människofigurer och reagerar i dagsläget ej på djur. Den ska helt kunna stoppa fordonet upp till 35km/h men jag har för mig jag läste i manualen att den har funktion upp till 70km/h. Denna reagerar ej på allt köttigt utan kräver att den ser en människas former.

Jag har ärligt talat väldigt svårt att se ens ett otroligt scenario som en vanlig privatperson hemma kan sitta och klura ut som ej ingenjörerna redan förutspått och noga planerat kring. Såna här funktioner är inget man sitter vid kaffet och bara snyter ur sig... Det ligger åratal av avancerat konceptarbete, planering för felaktigheter och risker innan man ens börjar bygga en prototyp.
Vojje skrev:

eller menar du att ingenjörerna har full koll på detta också?
Eller så var det marknadsavdelningen som hade ett finger med i spelet. Det var inte många tidningar som det inte stod om detta i dagen efter....

Vad det gäller de olika systemen utvecklas de hela tiden, en MY12:a beter sig inte lika som en MY10:a.. Man kan inte generalisera och säga att det systemet går bara till den hastigheten etc. etc., man måste veta vilken version man pratar om, bilmodell och årsmodell på bilen.

Jag får varningsblink av autobromsen någon gång i kvartalet, men den har aldrig bromsat felaktigt. City safety har bromsat bilen två gånger, en gång när jag skulle "smyga under" en garageport som höll på att öppna sig och en gång när jag kom in mot ett buskage och skulle parkera samtidigt som jag kanske bromsade lite sen.

Tjenare, Jag har en V70 -08 där gummilisten […]

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]