- ons 01 okt 2014, 07:54
#903124
Hej på er!
Har sen i våras när dom nya sommardäcken kom på (Bridgestone Potenza RE050 224/45 18) exprimenterat en hel del med olika lufttryck.
Tänkte delge er mina erfarenheter.
Följande slutsatser (tycke) gäller för mej i min bil (V60 T6 AWD Polestar),
mestadels bara jag i bilen, aldrig 5 pers plus packning:
* Förhållande fram/bak:
* 0,5-0,8 bar högre tryck fram.
* Komfort/buller (framdäck):
* Brytgränsen neråt går vid 2,8 för att få ok komfort utan att få för mycket spårighet/okänslig styrning
* Vid 2,5 går den tystare men spårar en hel del.
* Under 2,5 ser man t.o.m. att det är för lite luft i däcken.
* Grepp/spårighet (framdäck):
* Som sagt ovan så tycker jag 2,8 är en bra kompromiss, ok komfort och fortfarande så känns den någorlunda stabil vid buskörning.
* För riktigt aktiv körning (typ bana) tycker jag 3,2-3,5 funkar bäst.
* Över 3,5 blir sämre grepp tycker jag, känns som slitbanan "bågnar" och man åker på mitten.
* Under 2,8 så blir spårighet värre och instabiliteten påtagligt sämre.
* Bakdäcken påverkar inte lika mycket tycker jag:
* Tycker här ~2,0 är en bra kompromiss mellan komfort och väghållning.
* Har varit nere på 1,8 och tycker faktiskt det funkar bra också, men det "känns" inte bra att åka med så lågt tryck...
* Upp till 2,5 med mycket folk+bagage eller riktigt tuff körning.
* Över 2,5 blir "studsigt" vid kurvtagning och funkar bara på bana (slät sådan).
Om det är någon som har andra/egna erfarenheter eller vill kommentera så gör gärna det,
bara det är konstruktivt...
Då jag nu har i princip helt jämnt slitage (0,5-1 mm mindre mönster fram),
känns det som om det inte är helt åt skogen.
Bosse
Har sen i våras när dom nya sommardäcken kom på (Bridgestone Potenza RE050 224/45 18) exprimenterat en hel del med olika lufttryck.
Tänkte delge er mina erfarenheter.
Följande slutsatser (tycke) gäller för mej i min bil (V60 T6 AWD Polestar),
mestadels bara jag i bilen, aldrig 5 pers plus packning:
* Förhållande fram/bak:
* 0,5-0,8 bar högre tryck fram.
* Komfort/buller (framdäck):
* Brytgränsen neråt går vid 2,8 för att få ok komfort utan att få för mycket spårighet/okänslig styrning
* Vid 2,5 går den tystare men spårar en hel del.
* Under 2,5 ser man t.o.m. att det är för lite luft i däcken.
* Grepp/spårighet (framdäck):
* Som sagt ovan så tycker jag 2,8 är en bra kompromiss, ok komfort och fortfarande så känns den någorlunda stabil vid buskörning.
* För riktigt aktiv körning (typ bana) tycker jag 3,2-3,5 funkar bäst.
* Över 3,5 blir sämre grepp tycker jag, känns som slitbanan "bågnar" och man åker på mitten.
* Under 2,8 så blir spårighet värre och instabiliteten påtagligt sämre.
* Bakdäcken påverkar inte lika mycket tycker jag:
* Tycker här ~2,0 är en bra kompromiss mellan komfort och väghållning.
* Har varit nere på 1,8 och tycker faktiskt det funkar bra också, men det "känns" inte bra att åka med så lågt tryck...
* Upp till 2,5 med mycket folk+bagage eller riktigt tuff körning.
* Över 2,5 blir "studsigt" vid kurvtagning och funkar bara på bana (slät sådan).
Om det är någon som har andra/egna erfarenheter eller vill kommentera så gör gärna det,
bara det är konstruktivt...
Då jag nu har i princip helt jämnt slitage (0,5-1 mm mindre mönster fram),
känns det som om det inte är helt åt skogen.
Bosse
MB GLC 350e -17
BMW 118i -18
XC70 D4 AWD -15 (såld)
Audi S4 -06
V60 T6 (Polestar) -11 (såld)
BMW 118i -18
XC70 D4 AWD -15 (såld)
Audi S4 -06
V60 T6 (Polestar) -11 (såld)