- lör 27 sep 2014, 23:46
Jag funderar en del över hur min bil sliter däck. När jag bytte till sommardäck i våras bytte jag två till nya Conti 5 och sen två till när jag gjorde 9000 mila servicen precis innan midsommar. De nya la jag då fram för jag tänkte att då kommer de lite äldre där bak och de nya där fram vara jämnslitna fram till hösten när det är dags att lägga på vinterdäcken. Döm av min förvåning när jag i onsdags fick däcken kollade på verkstad, då återstår bara en(1mm) innan det är dags för byte igen, på de nyaste däcken. Jag har kört ganska exakt 1600 mil på dessa och 1mm ska vara ca 1000mil=2600 mil :-O) med kvalitetsdäck 235/45-17 på drivhjulen. De 1600 milen innefattar ca 300 mil med delvis snabbkörning på kontinenten i somras. Bakdäcken är det fortfarande gott mönster på. I mina ögon är detta ett våldsamt slitage, bilen kallas ju dessutom 4hjulsdriven(jag vet, det är ju inte konstant) och hade jag kört som en skållad råtta så hade jag haft överseende. Nu är det så att jag för det mesta kör ren landsvägskörning och har en snittförbrukning på 6,0 i datorn. Lufttrycket har varit tämligen rätt. Detta säger ju att det inte direkt är några hastiga accelerationer och höga hastigheter det handlar om. Är detta verkligen en normal däcksförbrukning med en V60 D4? ?:-/