Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har köpt en V60 D5 AWD 2015
Tycker min bil drar mycket bränsle mot vad Volvo "lovar" kör jag lugnt med bilen vill den ha 0,75 och tungfotad 0,85 blandad körning.

Detta är verkliga siffror mot trippmätaren och pumpen då jag tankar bilen.

Folk kommer tycka nu att bilen är ny och kommer droppa i förbrukning men det är väldigt marginellt av tidigare erfarenhet och bilen har nu gått 1300mil

Vad tycker du och vad har ni för bränsleförbrukning???
Har en 2012 D2 manuell (1,6 DrivE) R-design med 18" Ixion och ligger på 6,5 uppmätt och färddator.

Kör i och för sig mest i stan, men det är i mitt tycke en helt värdelös förbrukning på en variant som ska vara snål. Och visst, stadskörning, korta sträckor, kallstarter, tunga hjul osv. gör ju inte underverk för förbrukningen, men tycker ändå att den är för törstig.

Aldrig mer en D2.

Edit: Behöver kanske inte ens gå in på att en D2 är emellanåt rent livsfarligt slö dessutom... Nej, aldrig mer D2.
Senast redigerad av 1 hållundan, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har runt 0,75-0,8 på min D5 AWD. https://www.spritmonitor.de/en/detail/653661.html

Du gör rätt i att inte tro att den drar mindre med tiden för min är inkörd x10 vid det här laget.

Jag tycker dock inte förbrukningen är så hög egentligen. Skulle man slippa fornminnet till automatlåda skulle förbrukningen antagligen sjunka 1dl per mil och då är vi nästan nere på nivåer som "snåldieslarna" har vid riktig blandad körning. Med dubbelt så mycket effekt och fyrhjulsdrift...
Jag har iofs en S60 men också en D5 AWD -15 med Polestaroptimering och 19" IXION (automat då), nu rullat dryga 900 mil. Jag kollade precis nu vid tankning och då är det bara stadskörning sedan sist - 0,85

I somras, enbart landsväg på långtur, har vi legat på 0,65 +/- har jag för mig och då har vi kört ganska "aktivt" utan att köra vansinnigt. Vid riktigt snål körning på landsväg har (när frugan körde) vi hamnat på under 0,6 - dryga 0,55. Men då är det verkligen snål körning vi pratar om.

Det spelar nog in att jag aldrig haft diesel tidigare utan bara större bensinare så jag upplever bilen som snål - men för att vara en diesel så tror (vet) jag att det finns betydligt snålare alternativ. Överlag är jag dock mkt nöjd men då har jag lite andra referenser tidigare utifrån bensinare.
Mackanktm skrev:men för att vara en diesel så tror (vet) jag att det finns betydligt snålare alternativ
Så jäkla mycket snålare är de inte numera. Senaste numret av AutoMotorSport testar A4, C-klass och BMW 3-serie, dvs bilar med de modernaste motorerna på marknaden. De ligger i alla fall runt 0.65 i riktig testförbrukning. Då är det mindre motorer med manuella växellådor vi pratar om.

I förhållande till sin effekt och vridmoment vill jag påstå att D5an är utmärkt. Just därför är det så vansinnigt att Volvo
1) Bara erbjöd den med ett fornminne till automatlåda som höjer förbrukningen 25-30%
2) Ersätter den med en fyrcylindrig trist produkt (nya VEA motorn) som bara är snål i teorin. :evil:
Min gamla s60 med 2.4i drar 7.4 vid pumpen. Undrar vad min nya s60 d4 vea kommer dra?
Rillee skrev:Min gamla s60 med 2.4i drar 7.4 vid pumpen. Undrar vad min nya s60 d4 vea kommer dra?
Räkna med samma förbrukning så kommer du inte bli besviken iallafall :)
Fast om en 2.4i drar 7.4 då har man verkligen lätt gasfot. Med samma körmönster borde D4 VEAn hamna runt 0.55-0.6. Men lägre än så skulle jag inte hoppas på.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min