Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nyligen köpt en Volvo V60 -11 som gått ca 5500 mil. Noterade redan när jag var och tittade på den att dörrhandtagen på utsidan knakar när man drar i dem för att öppna dörrarna, detta gäller alltså samtliga dörrar. Det låter alltså som att plasthandtagen "protesterar" och knarrar/knakar. Kan det vara en smörjfråga, och i så fall var skall man börja?

Har även ett vinande/lätt vibrerande ljud från höger sida vid hastigheter över 100 km/h, låter som att det kommer någonstans i närheten av höger backspegel när man sitter och kör. Vad kan det vara? Har varit ute och känt och tryckt på backspegel, lister i dörren och lister vid framrutan utan att få bort ljudet.

Mvh, Lasse
Senast redigerad av 1 Luthor, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sony
Oftast räcker det att bara smörja dem
av Luthor
sony skrev:Oftast räcker det att bara smörja dem
Ok, så då förmodar jag att det är rätt så vanligt "problem"?
Vad brukar man använda för smörjning, har vitt litiumfett som jag brukar använda på gångjärnen, kan det funka eller rekommenderas något annat?
Användarvisningsbild
av Perra83
Keyless handtagen på min V60 känns väldigt bra faktiskt. Lite smörja skadar kanske inte för det.

Skönast handtag har P2 bilarna, dörrarna låter även väldigt bra när man stänger dom.
av Luthor
Ollila skrev:Har också ett vinande ljud runt höger backspegel dock inte alltid...
Någon som vet mer i den frågan?

//Ollila
Till slut tog jag tummen ur... och började kolla varför vinandet uppstår, jämförde förar- och passagerarsidan och tror att jag hittat problemet. På förarsidan sitter det en "tätning" i springan som jag markerat på den bifogade bilden, på något sätt har denna "tätning" lossnat/försvunnit på passagerarsidan där jag tror att vinandet uppstår. Ska prova att fixa en ny "tätning" och återkommer med resultat...

/Lasse
IMG_0550.jpg
IMG_0550.jpg (528.32 KiB) Visad 808 gånger
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]