Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rillee
Har lite nybörjare frågor om bil körning med automatlåda :oops:

1. När använder man P läget?
2. När använder man N läget?
3. Något särskilt man ska tänka på?
av Lövet
Rillee skrev:1. När använder man P läget?
När man parkerar och tar ur nyckeln
Rillee skrev:2. När använder man N läget?
I princip aldrig. Används för att kunna gasa motorn med bilen stillastående.
Rillee skrev:3. Något särskilt man ska tänka på?
Egentligen inte. Att bilen kommer dra mer drivmedel än motsvarande manuell bil dock.
av Mwi
Lövet skrev:
Rillee skrev:2. När använder man N läget?
I princip aldrig. Används för att kunna gasa motorn med bilen stillastående.
Jag använder N läget varje gång jag parkerar i en lutning, har i N drar i handbromsen sedan lägger jag i P.
Jag tror att det är bättre att bilen står på handbromsen istället för att låta bilen stå på en liten pinne i växellådan, och handbromsen är billigare att reparera än växellådan.
Man kan även använda N vid snabba starter. Lägg i N varva upp motorn till varvstoppet och lägg i D utan att släppa gasen, har du en turbo motor funkar det det även bra med läge D och fullbroms samtidigt med fullgas, släpp bromsen vid fullt laddtryck. De sista två tipsen bör man kanske inte använda på sin egen bil men du blir vinnaren vid flesta rödljusen :D om du kör så.
av Lövet
Först är du rädd om lådan, sedan gör du det i princip mest slitsamma man kan göra. Spännande!
av Mwi
Lövet skrev:Först är du rädd om lådan, sedan gör du det i princip mest slitsamma man kan göra. Spännande!
Det är ju skillnad på på hyrbilen/tjänstebilen och privatbilen ;-// vid en optimal start med hyrbilen/tjänstebilen blinkar antispinnlampan till ungefär 80 km/h.
Användarvisningsbild
av Rillee
Hur gör ni tex om ni ska bara ut och stänga garageporten, lägger ni i N då?
Användarvisningsbild
av MartinS
Mwi skrev:
Lövet skrev:Först är du rädd om lådan, sedan gör du det i princip mest slitsamma man kan göra. Spännande!
Det är ju skillnad på på hyrbilen/tjänstebilen och privatbilen ;-// vid en optimal start med hyrbilen/tjänstebilen blinkar antispinnlampan till ungefär 80 km/h.
Känns som du har lite att lära om bilkörning...
av Mwi
MartinS skrev:
Mwi skrev:
Känns som du har lite att lära om bilkörning...
Tänker du på eco drivning? :D Men när jag kör i jobbet betalar jag inte själv, fullgas vid varje start är roligt.....varvstoppet & antispinnet sköter resten.
Du har aldrig testat det själv, på T6:an drar det iväg rätt bra med en sån start.
Användarvisningsbild
av crumpets
Rillee skrev:Hur gör ni tex om ni ska bara ut och stänga garageporten, lägger ni i N då?
Ska bilen av någon anledning som helst stå still är det alltid P. N är väl i princip om du ska bogseras(men då måste motorn gå, annars får lådan ingen smörjning). Ser knappt några anledningar till N utom att det kanske är bra i något extremt specialfall.

Tackar för länken, ja nu fattar man ju b[…]

Ehhh inga?

Skrynkliga förrsidor

Hitta en video så du förstår iden[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Aha. Om man råkat stanna kvar där har m[…]