Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag är spekulant på en xc60 där hårddisken för RTI låter "klick-skrap, klick-skrap, klick-skrap" några gånger innan den spinner upp och navi kan användas. (har provat ett 10-tal andra bilar och där låter det bara "klick" innan man hör att disken spinner upp)

Är såklart orolig för att hårddisken är på väg att packa samman (har upplevt samma symptom på hårddiskar i datorer).
Enligt bilia rör det sig om ca. 14K för en utbytesenhet (plus felsökning och arbete).

Finns det fler som upplevt samma (o)ljud vid start av sensus?
(Inte helt optimalt med hårddisk i en bil, förstår att de lever hårt)

Någon som vågat sig på att byta själv?
Vet inte så mycket om frågan men ska de ha 14k för en ny, en hårddisk får du ju lätt för under 1000kr måste ju gå att byta bra själva hårddisken och inte hela enheten.

I övrigt, ja som du beskriver det så låter det som den är påväg att ge upp.

Fredrik
chaffis75 skrev:Vet inte så mycket om frågan men ska de ha 14k för en ny, en hårddisk får du ju lätt för under 1000kr måste ju gå att byta bra själva hårddisken och inte hela enheten.
Priset är enligt bilia för enheten som innehåller både hårddisk och dvd-läsaren, de byter tydligen ut allt som "en" grej.
(antagligen enklare och billigare för dem på det viset)
Är det en privat säljare?

Annars är det ju självklart att den ska bytas ut innan ett köp kan bli aktuellt. Inte jättefestligt om den ger upp! :wink:

Hårddisken i min MY15 XC60 är väldigt tyst och jag har bara hört den nån gång. Men inget onormalt ljud då.
chaffis75 skrev:Vet inte så mycket om frågan men ska de ha 14k för en ny, en hårddisk får du ju lätt för under 1000kr måste ju gå att byta bra själva hårddisken och inte hela enheten.
Man kan ju tänka sig att det kanske skall till någon formatering och mjukvara på en ny hårddisk också.
XC90_Executive skrev:Är det en privat säljare?

Annars är det ju självklart att den ska bytas ut innan ett köp kan bli aktuellt. Inte jättefestligt om den ger upp! :wink:

Hårddisken i min MY15 XC60 är väldigt tyst och jag har bara hört den nån gång. Men inget onormalt ljud då.

Nej, det är en auktoriserad volvo-handlare. Jag skall kolla vad de säger i frågan.

Skulle såklart tänkt på det från första början, men jag hade tankarna på ett massa annat vid checken av bilen :)

Edit: handlaren skall fixa till navi'n.
MartinS skrev:
Man kan ju tänka sig att det kanske skall till någon formatering och mjukvara på en ny hårddisk också.

Man kan kanske köra hårddisken i en PC med ett kloningsprogram. Går kanske till och med sätta in en SSD.
Rillee skrev: Man kan kanske köra hårddisken i en PC med ett kloningsprogram. Går kanske till och med sätta in en SSD.

Hehe, det var precis vad jag tänkte ;) Problemet i det hela är att komma åt den rent fysiskt.
SSD hade passat perfekt i bilen med tanke på vibrationer.
Hu-655 mottagning

Hej, skall finnas cd-växlare med, var nå[…]

S40 2004

Hej, enligt instruktionsboken har jag cd-växl[…]

Vibration vid inbromsning

Hej, En tanke.. Jag vet inte hut det är p&ari[…]

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]